Mikkeller åbner for investorer

Ølkendissen bag Mikkeller overvejer nu for første gang at sælge en større andel aktier i selskabet for at skaffe penge til vækst. Stor international ekspansion er på vej.
Foto: Cecile Smetana/Polfoto/Arkiv
Foto: Cecile Smetana/Polfoto/Arkiv

Manden bag Mikkeller-brandet – Mikkel Borg Bjergsø – overvejer nu at lukke eksterne investorer ind i ejerkredsen af virksomheden.

Det skriver Berlingske.

”Jeg er nået til et punkt nu, hvor det indimellem er svært at følge med. Jeg er nødt til at gøre op med mig selv, om der skal noget nyt i ejerkredsen i Mikkeller, og jeg overvejer at sælge en del af virksomheden for at få kapital til at vokse endnu hurtigere for,” siger han til avisen.

Mens Bjergsø overvejer hvad der skal ske på ejerfronten, har selskabet en større ekspansion på vej.

Mikkel Borg Bjergsø har således planer om at åbne ølbarer i Seoul i Sydkorea og i Tokyo i Japan i juni og juli. Derudover regner han med at åbne i Barcelona og Los Angeles senere på året. Sidst men ikke mindst er han meget tæt på at overtage et bryggeri i San Diego i Californien, USA: Det vil være første gang, han kommer til at eje produktionskapacitet.

Bestyrelsesformand Mikkel Westergaard har udarbejdet et proforma-koncernregnskab for Berlingske, som viser, at selskabet i 2014 øgede sin omsætning til 90 mio. kr. svarende til en vækst på 50 pct. i forhold til 2013.

Resultatet efter skat gik fra 6,3 mio. kr. til 11,9 mio. kr. Mikkel Borg Bjergsø oplyser, at omsætningen nåede 130 mio. kr., hvis man tæller de udenlandske barer med. 

Arla laver øl-oste med Mikkeller

Jysk brygger: Mikkeller-kritik klinger hult

Opgør mellem ølbrødre tæt på at ende som tv-serie

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også