FødevareWatch

Kasper Thoustrup sælger 100.000 flasker vin om måneden

Danmark har flere vinimportører end hele USA, og mange af dem har svært ved at tjene penge, lyder det.

Foto: Joachim Adrian/Polfoto/Arkiv

Det er svært at overse romantikken ved en tilværelse som vinhandler.

Smukke gamle slotte, vinmarker, der strækker sig i solen, kølige kældre fulde af egefade og dybe snakke om druer, årgange, farve og smag.

I den 28-årige Kasper Thoustrups tilfælde er der imidlertid tale om en forhandler, som er mere forretningsmand end vinnørd. For et år siden vinkede den nybagte far farvel til Mercedesen i garagen og den fede stilling som salgschef for at sælge vin på nettet, og det har han gjort godt.

Fire ansatte er kommet til, ordrebogen viser 100.000 flasker vin om måneden, og der er sorte tal på bundlinjen. I mange andre brancher ville det ikke være usædvanligt. Sælger man vin på nettet, er historien en anden. Mere herom senere.

Motivationen kommer automatisk

Tankerne om et liv som selvstændig har altid luret i baghovedet af Kasper Thoustrup. I sine ungdomsår levede koldingenseren som professionel cykelrytter i blandt andet Italien og blev senere bestyrelsesformand for virksomheden bag det professionelle cykelhold Team Trefor – Blue Water.

Sidste år fandt han så ud af, hvordan han ville realisere sin iværksætterdrøm. Jobbet som salgschef i logistikbranchen blev sagt op, og han stiftede Vinmedmere.dk. Springet dertil var det sværeste.

"Når man først har kappet linen, giver det hele sig selv. Der skal konstant knokles og gives en ekstra skalle, og jeg påtog mig alle roller i firmaet – til salgsmøde i jakkesæt om formiddagen og derefter ud på lageret og pakke vin. Motivationen til at kæmpe for virksomheden kommer automatisk, når man ser, at den vokser," siger Kasper Thoustrup.

Sammen med sin kompagnon Thomas Nydahl har han bosat virksomheden i en billig lagerbygning uden for Esbjerg, og når der importeres vin, er det hele lastbiler ad gangen fyldt med den samme flaske.

Vil blande sig med de største

Vinmedmere.dk satser på volumen frem for en høj avance på den enkelte flaske, og med vækstrater på 50 pct. er ambitionerne store i det lille firma. Kasper Thoustrup vil blande sig med de største i kampen om kunderne.

"Vækst er det eneste, der tæller lige nu. Vi vil være en af de tre største vinhandlere på nettet, og som tingene er nu, kan vi opnå det mål på tre år. Nøglen til succes er kendskab. Og med 750.000 solgte flasker vin i Danmark hver eneste dag er der et kæmpe marked at slås på," siger han.

Og så er vi tilbage ved, hvorfor Kasper Thoustrups historie om succes med vinsalg på nettet er usædvanlig. Danmark har omtrent 1.600 vinimportører, hvilket er flere end i hele USA, og da cirka 20 af importørerne sidder på langt størstedelen af markedet, efterlader det kun en bundslat til resten.

Med andre ord har mange vinimportører svært ved at tjene penge, fordi markedet er "overbefolket," siger Svend Leth-Møller, formand for Foreningen af Danske Vinimportører, der repræsenterer de små og mellemstore importører.

De fleste større vinimportører- og grossister herhjemme er organiseret i VSOD (Vin og Spiritus Organisation i Danmark), som står for det meste import af vin og spiritus samt produktion af vin, frugtvin og spiritus.

Mange af de danskere, der kaster sig ud i livet som vinimportør, er ifølge Svend Leth-Møller blevet forelsket i en flaske vin på en ferie i Italien, Spanien eller Frankrig og beslutter sig for, at de vil sælge den derhjemme til venner og bekendte.

Ofte er det en sidegesjæft, der ikke vokser sig meget større, men det er med til at trække værdi ud af markedet for dem, der skal leve af det, lyder det.

Samtidig er de små og mellemstore importører hårdt presset af supermarkedskæderne, der sælger 80 pct. af al vin i Danmark og enten selv står for import eller får en af de store importører på markedet til det.

Meget nemmere bliver det ikke, når man tager i betragtning det tilbudscirkus, som finder sted på vinhylderne i supermarkedet. Op mod 90 pct. af vinene sælges på tilbud, ofte stærk nedsat, og det er svært at konkurrere med, siger Svend Leth-Møller.

Til gengæld oplever han, at de mindre importører har gode chancer for at sælge deres vine til restaurationsbranchen, som ofte er på jagt efter nichevine.

"Det er et interessant marked, som kræver en del arbejde, men er umagen værd. Restauranterne er mere tilbøjelige til at vælge mindre importører, fordi de gerne vil skille sig ud både på mad- og vinsiden. Og de mindre importører sælger ofte lidt dyrere vine, der har en særlig historie bag sig," siger Svend Leth-Møller.

Vinvirksomhed skærer ned på spiritussen

Diageo overvejer salg af vin-brands

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier