FødevareWatch

Trange tider for mikrobryggerier

Selv om specialøl udgør en stadig større del af det danske marked, har de helt små bryghuse svært ved at skabe rentabilitet

Mens det går mindre godt for et par af konkurrenterne, så leverer Bøgedal Bryghus et overskud på 10.000 kr. ud af en bruttofortjeneste på næsten en mio. kr. | Foto: Carsten Andreasen/Polfoto

Danskernes ølvaner har ændret sig i de senere år. Konsumet af de klassiske pilsnertyper er vigende, men nedgangen opvejes af en markant stigning i såvel udvalg som salg af specialøl fra både store og mindre bryggerier. Imidlertid er billedet langt fra entydigt. En gennemgang af de fem senest offentliggjorte årsregnskaber viser således, at kun to kunne præsentere et overskud før skat i 2014.

Bedst ser det ud for sydfynske Gundestrup med en bundlinje på 105.034 kr. på en bruttofortjeneste på 1,74 mio. kr. Imidlertid er firmaet ikke udelukkende er et bryghus; lidt polemisk kan ølproduktionen snarere beskrives som et biprodukt til Gundestrups produktion af oste, al den stund af brygningen som det eneste sted i landet foretages på ostevalle.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier