FødevareWatch

Prisen på appelsinjuice stiger voldsomt

Bekymring over den forestående høst medvirker til prisstigning på appelsinjuice. Avlerne i Florida er pressede.

Foto: Colourbox

I den amerikanske delstat Florida – verdens næststørste producent af appelsinjuice – breder bekymringen sig om den forestående høst med prisstigninger til følge.

Det skriver Bloomberg News.

Staten forventer mere tørt vejr end normalt i de næste to uger, forværrede dyrkningsforhold efter mangel på regn den seneste måned, melder MDA Weather Services. I den sæson som slutter i september, vil appelsinavlerne i Florida lande den mindste høst i mere end 40 år efter at plantesygdommen - den såkaldte citrus-greening disease – har skadet citronlundene vurderer det amerikanske landbrugsministerium

Priserne steg 21 pct. henover tirsdagen – den største stigning siden oktober 1009. Futures stiger som konsekvens af spekulation i, om tørt vejr yderligere vil hæmme forventningen til afkast for næste sæson.

Juice-konge vender sig fra favoritdrik

Appelsinjuicen er presset i USA

Mere fra FødevareWatch

Spar styrker fokusset på egne mærker

Detailkædens egne private label-varer skal fylde mere i sortimentet, og der sættes derfor fut under udviklingen af nye sortimenttilføjelser på tværs af kategorier som frost, friske fødevarer og non-food. Ifølge mediet The Grocer sker det i et forsøg på at imødekomme forbrugernes efterspørgsel efter billigere varer i en tid med tårnhøj inflation. Hvilke konkrete produkter, der kommer ud af Spars øgede fokus på private label-mærkerne, melder historien intet om, men detailkæden meddeler, at man har planer om at skabe 90 nye produktlinjer i løbet af 2023 på tværs af alle tre kategorier. Kædedirektør, Louise Hoste, uddyber:”Taget leveomkostningskrisen i betragtning kommer Spars brandteam uden tvivl til at gennemgå alle kategorier for at sikre, at kunderne har passende muligheder for at nå deres budgetter, uanset om det er kunder, der stadig ønsker at forkæle sig med premium, eller kunder, der leder efter billigere varer.”Tilbudsjagten er nu også gået ind på Coops egne mærkerLeverandører om årsforhandlinger: ”Alle ender med at fire på indtjeningen”Danskerne flokkes om tilbud - analysehus peger nye tendenser ud

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier