FødevareWatch

Bryggerigigant tjener tykt på fodbold-VM

Verdens største bryggerigruppe - brasiliansk-belgiske AB InBev - fik det maksimale ud af sommerens verdensmesterskab i fodbold. Salg og indtjening fik et kæmpeboost.

- | Foto: Matthias Schrader/AP/POLFOTO/arkiv

Ifølge Anheuser-Busch InBev var sidste sommers verdensmesterskab i fodbold, som blev afholdt i Brasilien det bedste for bryggerigiganten nogensinde.

Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Som storsponsor for turneringen fik AB InBev stor eksponering på blandt andet deres Budweiser-brand, og for helåret rapporterer AB InBev, at nettoindtjeningen steg med 11,7 pct. i forhold til 2013 til samlet 8,86  mia. USD. Omsætningen steg i 2014 med 5,9 pct. og samlet solgte verdens største bryggerigruppe for 47,1 mia. USD - svarende til 309 mia. danske kroner.

Det øgede fokus og salg i Brasilien var ifølge gruppens regnskab med til at afbøde en meget flad udvikling for Budweiser-brandet i USA - en udvikling, som man i AB InBev håber på, at man i det kommende år kan vende.

Kina, der er et af verdens største ølmarkeder, hvor den danske konkurrent Carlsberg også er til stede, fylder ikke ret meget i det samlede InBev-regnskab, men i det seneste år er indtjeningen fra det store land i øst steget med 29 pct., mens det samlede salg udgjorde 700 mio. USD.

Verdens største bryggeri skuffer på driften

Rygter om fusion mellem Sabmiller og AB Inbev bobler op igen

JPMorgan: Sabmiller-fusion virker ulogisk

Mere fra FødevareWatch

Chokoladekoncern undskylder til Kina

Chokoladekoncernen Mars har været ude med en officiel undskyld til Kina, hvor den bl.a. understreger, at Mars ”respekterer Kinas nationale suverænitet”. Det sker, efter koncernen har refereret til Taiwan i en reklamekampagne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier