Bryggerigigant tjener tykt på fodbold-VM
Ifølge Anheuser-Busch InBev var sidste sommers verdensmesterskab i fodbold, som blev afholdt i Brasilien det bedste for bryggerigiganten nogensinde.
Det skriver nyhedsbureauet AFP.
Som storsponsor for turneringen fik AB InBev stor eksponering på blandt andet deres Budweiser-brand, og for helåret rapporterer AB InBev, at nettoindtjeningen steg med 11,7 pct. i forhold til 2013 til samlet 8,86 mia. USD. Omsætningen steg i 2014 med 5,9 pct. og samlet solgte verdens største bryggerigruppe for 47,1 mia. USD - svarende til 309 mia. danske kroner.
Det øgede fokus og salg i Brasilien var ifølge gruppens regnskab med til at afbøde en meget flad udvikling for Budweiser-brandet i USA - en udvikling, som man i AB InBev håber på, at man i det kommende år kan vende.
Kina, der er et af verdens største ølmarkeder, hvor den danske konkurrent Carlsberg også er til stede, fylder ikke ret meget i det samlede InBev-regnskab, men i det seneste år er indtjeningen fra det store land i øst steget med 29 pct., mens det samlede salg udgjorde 700 mio. USD.
Verdens største bryggeri skuffer på driften
Rygter om fusion mellem Sabmiller og AB Inbev bobler op igen