FødevareWatch

Buhl: Vi skærer på tunge investeringer

Der skrues i fremtiden ned for de helt tunge investeringer i Carlsberg, siger afgående koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen.

Foto: Tan Sang

Et af de krisehåndtag, som Carlsberg anvender for at kompensere for det mildt sagt udfordrende forretningsklima i Rusland er at skære ned på de tunge investeringer, Capex, men der skæres ikke på investeringer i mærker og produkter.

Det fremhævede koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen på et pressemøde.

"Vi vil fortsætte med at investere i mærker, produkter og markeder, så vi er klar, når markedet ikke mere er kriseramt som nu," siger han.

Disse investeringer udgjorde sidste år 14 pct. af omsætningen mod 13 pct. i 2013.

Tunge investeringer vil derimod blive noget mindre ligesom M&A (opkøb, red.) er sat ned i gear i år.

"Vores samlede opkøbsagenda har ikke ændret sig, men det bliver nedprioriteret i 2015," udtaler Jørgen Buhl Rasmussen.

Carlsberg er i øjeblikket verdens fjerdestørste bryggerikoncern efter SABMiller, Anheuser Bush og hollandske Heineken, men det er ikke placeringen, der betyder noget.

"Om vi er nummer tre, fire eller fem er ikke så vigtigt," understreger koncernchefen.

For ham er det vigtigst, at Carlsberg på de markeder, hvor bryggeriet er og har besluttet sig for at være, har en så stor placering, så det er profitabelt.

"Vi skal være store, hvor vi er," fastslår koncernchefen.

På de fleste markeder, hvor Carlsberg er tilstede, er Carlsberg nummer et eller to med enkelte undtagelser som Storbritannien og Polen, hvor placeringen er nummer tre. Men det er vigtigt at være på de store markeder, da de er vigtige ølmarkeder med stort ølforbrug.

Chefskifte i Carlsberg kan føre til magtkamp

Hollænder skal styre Carlsberg

Ny hollænder til Carlsberg er en stor kapacitet

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier