
I USA har ølentusiaster, ligesom i Danmark og en række andre lande, fået smag for specialøl, og det er også noget, der kan mærkes hos de store aktører på markedet.
De ændrede ølvaner har nu fået verdens største bryggerikoncern, amerikanske Anheuser-Busch InBev, til at opkøbe et specialbryggeri i hastig vækst. Det er fjerde gang på blot fem år, at koncernen opkøber en mindre konkurrent.
Det skriver Wall Street Journal.
AB InBev annoncerede ifølge avisen i slutningen af sidste uge, at man ville opkøbe det Seattle-baserede specialbryggeri Elysian Brewing Co. for et uoplyst beløb – et selskab, som i løbet af blot fem år har øget sin salgsvolumen fra 5.000 tønder til 50.000 tønder.
AB InBev, som står bag øl som Budweiser, Stella Artois og Becks, sidder fortsat tungt på det amerikanske marked, hvor man tegner sig for salget af næsten halvdelen af de 200 mio. tønder øl, amerikanerne indtager hvert år.
Men mængden af koncernens samlede ølsalg i hjemlandet er dalet med 9 pct. i det seneste årti, og de markedsandele, som AB InBev har tabt, er primært gået til nye, mindre bryggerier, der satser på kraftigere specialøl. Det har altså fået markedslederen til at opkøbe sine mindre rivaler, skriver avisen.
AB InBev købte sit første specialbryggeri, Goose Island, i 2011, og siden har koncernen også opslugt bryggerierne Blue Point Brewing og 10 Barrel.
Mikrobryggerierne vinder globalt indpas
Amerikanske specialbryggerier er løbet tør for navne
2014: Stor aktivitet i dansk specialbryg