FødevareWatch

Schweiz-melding umiddelbart positiv for Carlsberg

Effekten af den markante styrkelse af valutaen i Schweiz er umiddelbart positiv for Carlsberg, der har en stor andel af det schweiziske marked, vurderer Sydbank-analytiker.

Foto: Imaginechina via AP

Effekten af den markante styrkelse af valutaen i Schweiz efter torsdagens meddelelse om, at valutaen kan flyde frit, er umiddelbart positiv for Carlsberg, der har en stor andel af det schweiziske marked.

Det vurderer analytiker i Sydbank Morten Imsgard over for Ritzau Finans.

Hos Carlsberg bekræfter Jim Daniel i kommunikationsafdelingen, at det har en positiv effekt på indtjeningen, men ellers har bryggeriet ikke yderligere kommentarer.

"Carlsberg er markedsleder i Schweiz gennem bryggeriet Feldschlösschen, og de penge, som man får hjem derfra, pynter noget mere i resultatopgørelsen med en styrket franc. Det er faktisk en af de valutaer, som Carlsberg har mest eksponering mod," forklarer Morten Imsgard.

Han oplyser, at markedsandelen i Schweiz er 43 pct., og at omsætningen i alpelandet i 2013 var 3,5 mia. kr..

Carlsberg har dog også et centralt center i Schweiz og dermed omkostninger i alpelandet, som belastes af kursrykket, men samlet set er det positivt for bryggerikoncernen.

Der er tale om Carlsberg Supply Company (CSC) i Ziegelbrücke, der centraliserer indkøb, produktion, logistik og planlægning i hele Carlsberg-gruppen.

Valutamodvind fra den russiske rubel har ellers trukket store overskrifter på det seneste. Men nu er der lidt valutamedvind på det trods alt mindre vesteuropæiske marked.

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Pandemien hæmmer Carlsbergs kinesiske fremgang

Mens vi herhjemme har vænnet os til et åbent samfund, er Kina stadig hårdt præget af nedlukninger, hvilket bremser væksten for Carlsbergs kinesiske strategi om at åbne i flere store byer. Det kinesiske nytår og bryggeriets Big City-strategi præsterer dog stadig efter planen.

Læs også

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier