FødevareWatch

Kaffe-Larsen tjener kassen i spekulativt marked

Det kendte kaffeselskab Peter Larsen Kaffe, der nu spiller på de fleste strenge på det danske marked, fik igen i sidste regnskabsår en stærk indtjening. Forventningerne til fremtiden er solide, men afhænger af priserne på det altid utilregnelige verdensmarked.

Foto: PR

De ristede bønder fra Peter Larsen Kaffe er stadig populære - i hvert fald hvis man skal tro det viborgensiske selskabs seneste årsregnskab.

Her kommer virksomheden ud af 2013/14 med et bruttoresultat for året på 30,4 mio. kr. og en bundlinje på 8,4 mio. kr.

Resultaterne er på niveau med året før, hvorimod selskabet fra året 11/12 til 12/13 tog et solidt nøk opad med en forøgelse af bundlinjen fra 2,7 mio. kr. til 8,6 mio. kr. svarende til en vækst på ca. 219 pct.

Virksomheden har ved udgangen af det netop aflagte regnskab en egenkapital på 39,8 mio. kr., og der er dermed tale om en forrentning af egenkapitalen på den gode side af 20 procent.

”Peter Larsen Kaffe A/S har i regnskabsåret 2013/14 haft en god udvikling i salget til både retail, out of home samt specialhandlen, så positionen på det danske marked udbygges fortsat i positiv retning, nu hvor virksomheden er repræsenteret i alle landets førende retail-butikker. Øget salg af specielt højkvalitetsprodukter samt mere effektivisering i organisationen har gjort, at resultatet er tilfredsstillende,” skriver ledelsen, som bl.a. består af adm. direktør Claus Bertelsen, i regnskabets beretning.

De gik ud og sagde, at 2014 ville blive verdens største høst. Vi slår alle rekorder, sagde de. Men det skete bare ikke, og alle blev taget med bukserne nede, fordi de kom med de udtalelser”

Claus Bertelsen, adm. direktør i Peter Larsen Kaffe
Omkring fremtiden for den viborgensiske virksomhed forventes en fortsat stabil udvikling for selskabet i det kommende år, med det aber dabei, at indtjeningen som altid er meget afhængig af verdensmarkedets pris på råkaffe.

Det er i sidste ende udbud og efterspørgsel, der bestemmer prisen på kaffe. Men fordi det er et landbrugsprodukt, spiller en så ustabil faktor som vejret en endog meget stor rolle i at bestemme udbuddet og dermed prisen.

Det illustrerer forløbet det seneste trekvart år i Brasilien, verdens største kaffeproducerende land, meget vel. Landet står alene for cirka 30 pct. af den globale kaffeproduktion, og det betyder, at kaffeverdenens øjne retter sig mod den sydamerikanske kæmpe, når der kommer prognoser om den forestående høst, ofte med prisudsving til følge.

Uventet tørke overraskede hele branchen

I slutningen af 2013 meldte flere brasilianske eksportører ud, at 2014-høsten ville blive en rekordhøst. Kort derefter blev landet ramt af tørke.

”De gik ud og sagde, at 2014 ville blive verdens største høst. Vi slår alle rekorder, sagde de. Men det skete bare ikke, og alle blev taget med bukserne nede, fordi de kom med de udtalelser,” fortalte Claus Bertelsen i maj til FødevareWatch.

En uventet udvikling som denne har en stærk indflydelse på markedets prisudvikling, og fra januar til marts 2014 steg prisen brat på grund af tørken.

I oktober måtte de brasilianske kaffebønder så vente forgæves på regn på et kritisk tidspunkt i kaffetræernes cyklus, hvor træerne lige har sat blomster og skal til at sætte bær. Det i forvejen nervøse marked reagerede da også med en prisstigning til over 220 cent pr. pund – det højeste niveau i knap tre år.

Alle bevægelser giver en profit

I kaffeverdenen er vejret kilde til evig bekymring. Og det kan give profit, har adm. direktør i BKI, Poul Zacho tidligere beskrevet overfor FødevareWatch.

”Man spekulerer hele tiden i, hvordan vejrsituationerne er og bliver. Allerede nu spekuleres der i høsten til næste år. Det prisdannende i øjeblikket er ikke den høst, vi lige har overstået - det er, hvordan potentialet for næste års høst i Brasilien udvikler sig.”

 

 

Han giver et eksempel:

”For to år siden regnede det meget voldsomt under høsten i Brasilien. Da sagde man, at høstens kvalitet ville blive dårlig, og at det var en katastrofe. Og nej, det var det ikke – men man bruger bare de situationer til at piske en stemning op, for så er der god basis for at lave forretning.”

Pensionskasser, banker og forskellige fonde er eksempler på virksomheder, som køber og sælger værdipapirer på råvarer – naturligvis med det for øje at øge kontraktværdien undervejs. Og disse kaffefutures - papir på kaffe - kan handles frem og tilbage 20, 50 eller måske endnu flere gange, før de lander i hænderne på en aftager, der er interesseret i at modtage den fysiske kaffe.

Det er imidlertid ikke kun gigantiske fonde, der kan handle kaffe på børsen. Hos det internationale kaffefirma Olam International Limited, som har base i Geneve, og som er en nær samarbejdspartner til BKI, oplever man i høj grad, at markedet er blevet åbnet op.

Vicedirektør i selskabets kaffedivision, Thomas Gregersen, oplever således, at alt fra store fonde til mindre aktører spekulerer i kaffe nu. Det gør ikke, at udbuddet eller efterspørgslen bliver større eller mindre. Men det gør, at markedet bliver langt mere ustabilt, mener han.

Elfenbenskysten vil firdoble sin kaffeproduktion

Dansk kaffefarmer vil ti-doble produktionen

Ny dansk kaffekæde vil bokse med Baresso og Starbucks

Mere fra FødevareWatch

Sommertid på FødevareWatch

I de kommende fem uger udkommer FødevareWatch med ét dagligt nyhedsbrev, hvor vi løbende vil bringe nyheder fra branchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier