FødevareWatch

Kendt energidrik sagsøgt for 'manglende vinger'

Red Bull-energidrikken giver ifølge reklamerne vinger, men en amerikansk forbruger føler sig så snydt, at han har lagt sag an. Red Bull har indvilget i at indgå et større forlig.

De amerikanske forbrugere er på mange måder kendt for at sætte nye standarder, når det handler om at stille virksomheder til ansvar for alt fra misvisende reklamer til servering af for varm kaffe. Ofte havner det i retssager, og det er netop tilfældet i denne lidt absurde sag.

Energidrikken Red Bull markedsfører sig blandt andet under sloganet "Red Bull - giver vinger!", og det er faldet en ung amerikansk forbruger så meget for brystet, at han har anlagt sag mod producenten for "misvisende" og "bedragerisk" markedsføring, skriver mediet Huffington Post ifølge tv2.dk.

Coca-Cola i Monster-opkøb

Red Bull har kort tid efter sagsanlægget indvilget i at indgå forlig, og dermed kommer sagen ikke for en dommer. Forliget betyder, at Red Bull udbetaler 13 mio. dollar, svarende til næsten 80 mio. kr.

Dog er det ikke den anklagende, der får alle pengene. De skal derimod deles af alle de forbrugere, som føler sig snydt, og det betyder, at man kan hæve 10 dollar, hvis man som forbruger føler sig snydt efter at have købt energidrikken.

Erstatningen kan de amerikanske forbrugere søge om via en hjemmeside, hvis de i perioden 1. januar 2002 til 3. oktober 2014 har købt et Red Bull-produkt, skriver Huffington Post. Som et alternativ til den kontante udbetaling, kan forbrugerne også vælge at få et nyt Red Bull-produkt til 15 dollar.

Appelsinjuicen er presset i USA

Cult ekspanderer aggressivt i udlandet

EU: Økologien er hårdt ramt af fusk

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier