FødevareWatch

Carlsberg tilbage på toppen efter Coop-konflikt

Bryggerikoncernen har generobret en stærk markedsandel efter fejde med bl.a. Fakta og Superbrugsen.

Foto: Nana Reimers

Carlsbergs mærker er efter længere tids uoverensstemmelse mellem bryggeriet og Coop atter tilbage på hylderne i Fakta, Superbrugsen, Dagligbrugsen og Irma.

Det skriver Berlingske Business.

Dermed udgør det hjemlige danske marked en lille solstråle i et ellers uvejrsramt udsyn for Carlsberg, der med stor usikkerhed i Rusland og en opbremsning i væksten i Kina har problemer nok at se til.

I årevis har Carlsberg haft en meget høj markedsandel indenfor øl-kategorien, på knap 50 pct. Det blev der dog rykket ved, da konflikten med Coop gik i gang i 2013. Da faldt Carlsbergs andel af det danske øl-marked til 45 pct., som en direkte følge af, at Coop stoppede alle tilbudskampagner for Carlsbergs produkter og fjernede mærker som Tuborg og Carlsberg fra hylderne.

Lige nu er vores andele faktisk højere, end da konflikten begyndte"

Carsten Hänel, direktør, Carlsberg Danmark

Striden blev bilagt i slutningen af 2013, og i år er Carlsberg allerede oppe på en markedsandel på knap 50 pct. igen.

"Da vi blev enige med Coop og fandt hinanden igen, fandt markedsandelene deres rette niveau. Lige nu er vores andele faktisk højere, end da konflikten begyndte," udtaler Carsten Hänel, direktør for Carlsberg Danmark, til Berlingske Business.

Mens Carlsberg var fraværende fra hylderne i Coops supermarkeder, nød konkurrenterne Royal Unibrew og Harboe godt af et højere salg. Men det er slut nu, ifølge Carsten Hänel.

Carlsberg har fremgang i Malaysia

Carlsbergs lønsomhed ligger under konkurrenternes

Royal Unibrew nærmer sig kurspotentiale

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier