FødevareWatch

Nespresso smelter aluminium for at vinde kunder

Ny lovgivning giver private lov til at indsamle og genanvende emballage, og som de første er kaffefirmaet Nespresso klar til at udnytte den nye mulighed.

Det er slut med at kassere Nespressos små aluminiumskapsler, efter man har brugt dem i kaffemaskinen. For som den første private aktør i Danmark er Nespresso godkendt til at genanvende emballage.

Men det er ikke udsigt til at score kassen på at sælge aluminium på råvaremarkedet, der får virksomheden til at samle skrald ind. Det er derimod for at appellere til kunderne og adskille sig fra konkurrenterne.

”Det er ikke noget, vi kommer til at tjene nogen penge på. Grunden til, at det giver mening for os forretningsmæssigt, er, at vi lever af at have tilfredse kunder. Og der er det ikke nok for os at levere et produkt af høj kvalitet, vi vil også vise kunderne, at vi er bæredygtige,” siger Nespresso Danmarks landechef Johan Bäckström til FødevareWatch.

Hvis det viser sig, at genbrugsordningen giver overskud, vil pengene blive investeret i at gøre systemet bedre for kunderne.

Indtil nu har det primært været kommuner og andre offentlige institutioner, der har lavet genbrugssystemer som for eksempel pantordningen. Men ny lovgivning tillader også virksomheder at oprette genbrugsordninger, og Nespresso er den første private aktør, der er blevet godkendt.

”Det er vigtigt for os at kunne genanvende vores aluminiumskapsler, og derfor har vi arbejdet meget intensivt de seneste tre år for at få ændret lovgivningen,” siger Johan Bäckström.

Kapslerne opsamles og omsmeltes

Genanvendelsessystemet kommer til at fungere ved, at Nespressos kunder indsamler deres brugte kapsler og afleverer dem hos et af de mere end 30 genanvendelsespunkter landet over. Herefter bliver kapslerne opsamlet og omsmeltet til nye produkter. Ved at genanvende kapslerne bliver der ifølge Nespresso sparet 95 pct. af den energi, der typisk skulle have været brugt til at udvinde nyt aluminium.

Nespresso har kapacitet til at genbruge 75 pct. af kapslerne, men Johan Bäckström erkender, at der nok vil gå et stykke tid, før så mange kunder vælger genbrugsbeholderen frem for skraldespanden.

”Vi gør rigtig meget for at fortælle kunderne om muligheden for at genanvende kapslerne. Men det kommer nok til at tage nogle år, før vi kommer op på de 75 pct.,” siger han.

Nespresso skal brandes på miljø

Der kommer ikke pant på kaffekapslerne, og der kommer derfor ikke til at være nogen økonomisk gulerod ved at genanvende. I stedet satser Nespresso på, at danskerne er så miljøbevidste, at kunderne selv vælger at samle kapslerne sammen.

Det øgede fokus på miljø skal være med til at brande Nespresso over for kunderne. Om der er akut behov for det, er svært at få indblik i, eftersom Nespresso som en del af Nestlé-koncernen ikke offentliggør specifikke regnskabstal. Og Johan Bäckström vil heller ikke afsløre konkrete tal over for FødevareWatch. Han vil dog gerne give et par generelle væksttal for de seneste år.

”Vi var de første på markedet med en førsteklasses espresso til hjemmet, og det har vist sig at være en god idé. For siden 2006 har Nespresso Danmark haft en omsætningsvækst på 800 pct.,” siger Johan Bäckström og fortsætter:

”Vi er faktisk ikke blevet ramt af den lavkonjunktur, der ellers har ramt mange luksusprodukter, for de seneste fem år har vi femdoblet omsætningen. Det virker som om, at man i dårlige tider kompenserer ved at nyde den lille luksus. Man har måske ikke råd til at gå ud, men man under sig en god kop kaffe efter maden.”

Miljøminister Kirsten Brosbøl (S) markerer lanceringen af det nye genanvendelsessystem i Nespressos butik i København i dag.

Nestlé mærker dansk kaffetørst

Nestlé brygger på en vitamin-cocktail

Kaffetørstig Coca-Cola sender aktie til vejrs

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier