
Spiritusproducenten Synergy vil gøre sit mærke Beluga til et af de førende globale produkter indenfor luksusvodkasegmentet, dvs. vodka som går, for minimum 150-200 kroner flasken. Det skriver Bloomberg.
Og selskabets adm. direktør er ikke nervøs pga. den nuværende politiske konflikt mellem Rusland og Vesten.
”Vi satser på den lange bane, og et år eller to gør ikke den store forskel for os. Den nuværende politiske konflikt bliver løst før eller siden. Rusland bliver ved med at blive integreret i verden og vil spille en vigtigt rolle der,” siger adm. direktør Alexander Mechetin til erhvervsmediet.
Beluga ligger dog noget efter de førende mærker indnefor luksusvodka-segmentet pt. I det forgangne år solgte markedslederen Grey Goose fra Bacardi 3,9 millioner kasser, mens Diageos Ciroc solgte 2,4 millioner og Belvedere, som distribueres af LVMH, solgte 797.000 kasser.
Til sammenligning lå Synergys salg af Beluga-vodka på 263.000 kasser i 2013. Alexander Mechetin har dog ambitioner om, at den russiske producent kan øge salget til 1 million kasser over de næste fem år og dermed indtage den globale tredjeplads indenfor segmentet, skriver Bloomberg.
Det skal hovedsageligt ske ved at øge eksporten til USA og andre velstående lande, hvor forbrugerne generelt er villige til at betale mere end på det nedadgående russiske marked.
Direktør: Østeuropæere går væk fra vodka
Luksuskæmpe straffes efter skidt regnskab