FødevareWatch

Briterne drak for mere end 10 mia under VM

Salget af øl, vin og spiritus i Storbritannien forventes at overstige 1,1 mia. pund for de fem uger, hvor VM i fodbold stod på.

Det er dagen derpå, og tømmermændene er ved at lægge sig for alverdens fodboldnationer og deres mange fans - og i Storbritannien må de være specielt grelle.

Ikke kun billedligt talt pga. Englands tidlige VM-exit, men også i bogstaveligste forstand pga. den enorme mængde alkohol, som den tørstige nation har indtaget i løbet af de fem uger, som en af verdens absolut største sportsbegivenheder har varet.

Ser man på de første fire uger af turneringen, har de britiske fodboldfans og andre forbrugere således hældt øl, vin og spiritus til en samlet værdi af 903 mio. pund i svælget.

Det skriver harpers.co.uk med henvisning til officielle tal fra Wilson Drinks Report og analysefirmaet IRI.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

VM-festen er forbi

Tallene for turneringens fjerde uge viser dog et fald på 14,6 mio. pund i forhold til samme periode af 2013, hvilket svarer til et fald på 6,3 pct.

”De seneste data fra IRI viser, at VM-festen er forbi, da øl, vin og spiritus-kategorien er blevet ramt på to fronter. Ikke blot er VM-effekten aftaget i og med, at det at se 11 mand i England-trøjer er blevet til et svagt minde, der sammenlignes også med det yderst stærke salg i starten af juli 2013, som blev drevet af fantastisk vejr,” udtaler Tim Wilson, der er direktør for Wilson Drinks Report.

”Men vi er godt på vej til at registrere et rekordhøjt alkoholsalg på et godt stykke over 1,1 mia. pund (ca. 10,3 mia. kroner, red.) for VM’s fem uger, og vi forventer fortsat, at det totale salg ligger over samme periode sidste år, selvom 2013 drog fordel af Murrays Wimbledon-sejr,” tilføjer direktøren med henvisning til den skotske tennisspiller Andy Murrays topplacering i den prestigefyldte tennisturnering Wimbledon, som spilles henover den første del af sommeren.

I årets udgave af turneringen tabte den britiske stjerne i kvartfinalen til den upåagtede bulgarer Grigor Dimitrov.

Det betaler de store fødevareselskaber i løn

Coca-Cola skal hjælpe Lidl og Aldi til ny vækst

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier