FødevareWatch

Specialøl og udenlandsk øl vokser i Danmark

Ifølge Bryggerforeningen er markedsandelen for dansk mikrobryg og udenlandsk øl vokset eksplosivt i det forgangne år. Carlsberg er klar til at ride med på de nye trends.

Foto: Jesper Hansen/POLFOTO

Andelen af specialøl fra danske mikrobryggerier og udenlandsk øl tog markedsandele i Danmark sidste år, og tendensen ser ud til at fortsætte i år.

Det oplyser Bryggeriforeningen til Ritzau Finans.

Markedsandelen for dansk mikrobryg og udenlandsk øl er vokset med 30 pct. fra 2012 til 2013.

"2012 var ellers et rekordår, hvor specialøllet rundede en markedsandel på mere end 10 pct. af det samlede salg af øl i Danmark målt på volumen. Men væksten var endnu større i 2013. Her udgjorde udenlandsk øl og øl fra danske mikrobryggerier tilsammen 13,7 pct. af ølsalget," oplyser Bryggeriforeningen, der ser flere årsager til stigningen:

"Danskerne har for alvor fået øjnene op for variationen i øltyperne og nyhederne fra de mange forskellige bryghuse. Kvaliteten har aldrig været højere, og samtidig gør butikkerne mere ud af at præsentere øllet end tidligere, siger kommunikationschef i Bryggeriforeningen," Per Sten Nielsen, til Ritzau Finans.

Øl fra de mindre danske bryggerier udgør nu 5,9 pct. af markedet, mens udenlandske bryggerier tegner sig for 7,8 pct. for helåret 2013.

Og væksten ser ud til at fortsætte i 2014.

I maj udtalte Coops kategorichef, Kenn Thomsen, ifølge Bryggeriforeningen til Retail News, at Coop i de første fire måneder af 2014 havde solgt 37 pct. flere specialøl fra danske og udenlandske bryggerier i forhold til den tilsvarende periode sidste år.

Går man tilbage til 2009, var andelen 7,7 pct. fordelt med 4,1 pct. udenlandske øl og 3,6 pct. på øl fra mikrobryggerier. For 10 år siden - i 2004 var andelen samlet 2,85 pct. fordelt med 2,1 pct. på mikroøl og 0,75 pct. på udenlandsk øl.

Carlsberg vil udnytte trend

Carlsbergs danske chef, Carsten Hänel fortalte i sidste uge til FødevareWatch, at den store bryggerikoncern er helt klar til at udnytte den stigende efterspørgsel på stærkere og dyrere.

”Det er igen blevet moderne for unge at drikke andet end helt almindelige pilsnere, og det gør markedet for specialøl meget interessant for os. Derfor er det også et marked, vi satser meget på,” sagde han til FødevareWatch, der mødte ham på årets Roskilde Festival.

Hvad gør I konkret for at udnytte opsvinget i markedet for specialøl?

”Vi lancerer løbende nye øl i Jacobsen-serien (Carlsbergs flagskib inden for specialøl, red.) og henter også udenlandske øl til Danmark. Og efter sommerferien er vi klar med et helt nyt tiltag, som kommer til at bevæge sig endnu mere mod den unge del af specialøl-drikkerne. Så strategien er klar,” sagde Carlsberg-chefen videre.

Carlsberg øjner stort potentiale i specialøl

Carlsberg: Rusland åbner for ølreklamer ved sportsbegivenheder

Danskerne er vilde med billigere øl

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier