FødevareWatch

Ny Cocio-chef skal lede internationalt eventyr

Den tidligere Arla-chef Per Sejerøe har netop overtaget chefstolen i Cocio, og han vil med en stor kampagne indtage en række nye markeder.

Foto: Thomas Borberg

Det er kun en uge siden, at Per Sejerøe skiftede arbejdspladsen som landechef for Arla i Saudi Arabien ud med knap så eksotiske Esbjerg og stillingen som adm. direktør i den traditionsrige danske kakao-virksomhed Cocio.

Han er trådt ind i en virksomhed, der i de senere år har ændret sig kolossalt.

Fra næsten alene at være kendt som danskernes favoritdrik i landets pølsevogne kommer Cocio-drikken i dag i en lang række smagsvarianter, pakket ind i nye emballager, flankeret af et ungdommeligt brand, der har fået masser af opmærksomhed gennem en stor markedsføringsindsats.

”Jeg starter i et Cocio, der er i absolut topform. Det er en virksomhed, der i det seneste år har leveret varen og i dag oplever stor vækst. Det er en god dansk virksomhed, der på trods af at være del af den store Arla-koncern stadig består af en gruppe meget engagerede medarbejdere, som arbejder her i Esbjerg,” siger Per Sejerøe til FødevareWatch om det Cocio, som for et par uger siden levererede et regnskab med et overskud på godt 10 mio. kr. og en vækst på godt 7 mio. kr. i forhold til 2012.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Storstilet europæisk plan

Cocios historie går helt tilbage 1951, hvor grundlægger Anker Pallesen fremstillede den første kakaodrik. I 2002 opkøbte Arla de første 50 pct. i virksomheden, der i dag er skandinaviens største producent af steriliseret chokoladedrik, og i 2008 overtog Arla de sidste 50 pct. af kakaodriksproducenten fra E. Bank Lauridsen Holding A/S og IAT Holding A/S.

Med indlemningen i det store internationalt orienterede mejeri er ambitionerne i Cocio i de senere år vokset, og med udgangspunkt i Arlas internationale netværk har man forud for Per Sejerøes tilgang taget hul på en storstilet strategi.

”Vi er i gang med at udrulle en meget ambitiøs 2017-plan, hvor vi går efter at tredoble den omsætning, som vi havde i 2013. Det betyder, at der allerede er iværksat en masse initiativer omkring blandt andet internationaliseringen af Cocio, som er det helt store nøglepunkt i strategien,” siger den nye direktør og fortsætter:

”Cocio er nu en så stor og integreret del af Arla, at vi kan trække på nogle ressourcer ude i Europa, som virksomheden ikke tidligere kunne udnytte. Der ligger stadig en masse muligheder i forhold til, at vi ikke tidligere har arbejdet med at udbrede kendskabet til Cocio, og det er egentlig det arbejde, som vi med internationaliseringen tager hul på.”

Internationaliseringen betyder også, at man i Cocio kigger på, hvilke produkter der kan komme i spil til de enkelte markeder, og derudover leder man også efter partnerskaber - som eksempelvis det, man gennem et par år har haft med kaffekæden Starbucks, hvor man leverer iskaffe til cafeer i omkring 20 europæiske lande.

”Vi skal også arbejde med at finde nye licensmuligheder og identificere spillere på markedet, som det kunne være spændende for os at arbejde sammen med og producere for,” siger Per Sejerøe.

Fødevarer, drikkevarer, detail og landbrug. FødevareWatch dækker bredt - læs mere i vores gratis nyhedsbrev

Britiske erfaringer skal udbredes

Udover allerede at været et kendt brand i Danmark har Cocio i det seneste år fået foden godt inden for på det nordiske og tyske marked, men særligt Storbritannien, som senest er blevet tilføjet markedsporteføljen, tegner godt, fortæller Per Sejerøe.

”Vi synes, at tallene fra UK, hvor vi jo kun har været rigtigt i gang i et par måneder, lever mere end op til vores forventninger, så for den del ser det rigtig positivt ud,” siger han.

Erfaringerne fra Storbritannien vil Cocio bruge på rejsen videre ud i Europa, hvor man både fra Cocios og Arlas side mener, at der er plads til kakaoprodukterne fra Esbjerg.

”Ude i markederne kan man selvfølgelig finde en del andre gode chokolademælksprodukter, men der findes ikke andre brands, som alene kører frem, som vi gør det. Når vi går ind i et marked, så sker det ikke gennem en importør eller distributør, men med en skarp plan for, hvad vi gerne vil, og hvordan vi vil kommunikere brandet," lyder det fra Per Sejerøe, der til efteråret tager hul på en helt ny markedsføringskampagne.

Ny stor kampagne på vej

Den skal afløse den yderst succesfulde kampagne, hvor den amerikanske skuespillerinde Eva Mendes har rystet Cocio-brandet ind i mange forbrugeres bevidsthed.

Foto: Serge Hoeltschi
Foto: Serge Hoeltschi

Det er endnu småt med informationerne om indholdet i den nye kampagne, men til FødevareWatch fortæller Per Sejerø, at man i det små er startet i Storbritannien under sloganet "Nothing but good taste." Direktøren håber naturligt nok, at der kommer samme fokus på den nye indsats, som der tidligere var på den amerikanske skuespillerinde.

”Det er håbet, at den kommende kampagne får samme gennemslagskraft, som den seneste, men det er jo på alle måder svært at spå om på forhånd,” siger han.

Nye produkter skal sikre målsætning

På den mere hjemlige bane står arbejdet i Cocio heller ikke stille, og selvom Per Sejerøe ikke kan fortælle så meget om de konkrete udviklingsprojekter på det knap 60 mand store kakaomejeri i Esbjerg, så vejrer 2017-strategiens mål også i denne del af arbejdet i virksomheden.

”Uden at jeg kan løfte sløret ret meget, arbejder vi meget med innovation og udvikling af nye produkter. Senest har vi arbejdet med udviklingen af Mathilde Mini, som på alle parametre indeholder det samme som en minimælk, og her kigger vi blandt andet på, om ikke også det kunne være interessant at rulle det produkt ude i Europa," siger han og tilføjer:

”Det er et spørgsmål om at have innovations-pipelinen fyldt op hele tiden, og skal vi nå det ambitiøse mål for 2017, så skal vi arbejde benhårdt med en lang række projekter. Og så håber vi, at vi kan ramme et produkt eller to, som virkelig kan trække os op.”

Cocio henter Arla-direktør i Saudi Arabien

Kendt skuespiller tredobler bundlinjen hos Cocio

Arla lancerer Cocio i Storbritannien

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier