FødevareWatch

Nye produkter sikrer solid salgsvækst i Starbucks

Den amerikanske kaffekoncern Starbucks har øget både top- og bundlinje i det seneste kvartal. Væksten skyldes i særdeleshed en række nye produkttilbud i kædens butikker.

Den amerikanske kafekæmpe Strabucks er i den seneste tid begyndt at sælge en række nye produkter i sine tusindvis af butikker, og det har allerede haft en indvirkning på storkoncernens økonomiske resultater. Starbucks har således øget både omsætning og nettoresultat med ca. 9 pct. i årets andet kvartal. Det fremgår af det nyligt offentliggjorte regnskab.

I andet kvartal af det forskudte regnskabsår for 2014 har Starbucks således øget sin omsætning med 9,1 pct. til 3,874 mia. dollar mod 3,549 i samme periode 2013. Samtidig har man øget bundlinjen med 9,4 pct. fra 390 mio. dollar til 427 mio. dollar.

Kigger man på de første seks måneder af finansåret, er billedet endnu bedre. Her har koncernen øget omsætningen fra 7,343 mia. dollar til 8,113 mia. dollar – en stigning på 10,5 pct. – mens nettoresultatet er steget med 17,6 pct. fra 823 mio. dollar til 968 mio. dollar.

Nye butikker

Starbucks har i løbet af det seneste kvartal åbnet 335 nye butikker på verdensplan, og for nylig annoncerede den amerikanske kæde, at man har planer om at åbne en butik på Københavns Hovedbanegård.

Med de godt 300 nye butiksåbninger råder Starbucks nu over mere end 20.000 butikker i hele verden. Langt størstedelen af disse ligger i hjemlandet, hvor man nu har 13.763 butikker. Til sammenligning har man kun godt 2.000 butikker fordelt i Europa, Mellemøsten og Afrika.

Fødevarer driver vækst

Det pæne kvartalsregnskab skyldes dog ikke så meget stigningen af antallet af butikker, da salget i butikker der har været i gang i mindst 13 måneder er gået frem med 6 pct.

Ifølge nyhedsbureauet Bloomberg skyldes det gode resultater nærmere, at Starbucks har lanceret en række nye produkter i sine butikker, såsom sandwiches og bagværk, ligesom man for nylig er begyndt at tilbyde ”aften-produkter” som øl, vin og forskellige madvarer.

”I USA er fødevarer den væsentligste grund til at salget i etablerede butikker er vokset i dette kvartal. Det er noget kunderne er glade for,” siger selskabets driftschef, Troy Alstead, i et interview med Bloomberg.

Læs Bloombergs dækning af regnskabet her.

Mere fra FødevareWatch

Diningsix-direktør takker af

Restaurantkoncernens adm. direktør giver i stedet stafetten videre til medstifter, mens han selv fortsætter som kommerciel direktør udstationeret i London.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier