Kaffekæde rammes af øget internethandel
Den store amerikanske Starbuck-kaffekæde, der i dag er at finde i 64 lande og som samlet har over 20.000 kaffebarer, er udfordret på væksten. For første gang mærker kæden, at kunderne i langt højere grad bliver hjemme, når der skal købes tøj og sko. Det siger koncernchef Howard Schultz i et interview med Børsen.
"Julehandlen i 2013 var den første, i hvilken mange traditionelle detailhandlere oplevede, at deres caféer og cafeterier tabte til onlinehandlen i meget høj grad," siger Howard Schultz.
Omvendingen i retning af onlinehandlen er gået og går fortsat meget stærkt, og Starbucks omsætning steg i fjerde kvartal kun med fem pct. mod ni pct. i tredje kvartal og otte pct. i samme kvartal 2012, skriver Børsen.
Starbucks modtræk til tendensen i retning af mere onlinehandel er øget fokus på mobile løsninger og nye betalingsmodeller.
Det satser kaffekæmperne på i 2014