FødevareWatch

Unibrew-topchef: Sol og Carlsberg-konflikt har hjulpet os

Bryggerikoncernen Royal Unibrew har haft et stærkt 2013. Bag de gode resultater ligger bl.a. en god dansk sommer og en rival i problemer, fortæller topchef Henrik Brandt til FødevareWatch.

Foto: Jyllands-Posten

Det gamle udtryk ”den ene mands død, den anden mands brød” passede godt på det danske ølmarked i 2013.

Carlsberg, landets største bryggeri, har næsten hele året været i priskonflikt med detailgiganten Coop og har derfor kun været repræsenteret i stærkt begrænset omfang på hylderne i bl.a. Fakta, SuperBrugsen og Kvickly.

Den situation har rivalen Royal Unibrew udnyttet til at stjæle markedsandele, viser bryggeriets netop offentliggjorte regnskab.

”Det er ikke nogen hemmelighed, at vi har nydt godt af, at der har været samhandelsudfordringer for visse konkurrerende produkter,” siger Royal Unibrews adm. direktør, Henrik Brandt, til FødevareWatch.

Han tilføjer, at Royal Unibrews regnskab for 2013, hvor både omsætning og indtjening er løftet betragteligt, også er en konsekvens af en solrig sommer, der har lokket ølfolket i butikkerne.

Få flere nyheder om fødevarer - få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Finsk storkøb slår igennem

Royal Unibrew købte i sommeren 2013 det store finske bryggeri Hartwall af konkurrenten Heineken for 2,8 mia. kr.

Det køb kan allerede aflæses positivt i regnskabet og er en af grundene til, at Unibrews omsætning på et år er hævet med 1,05 mia. kr. til 4,5 mia. kr. Men opkøbet tager ikke æren for fremgangen alene, forklarer Henrik Brandt.

”Vi har vækst både i omsætning og indtjening, når vi fraregner Hartwall. Det er klart, at Hartwall også bidrager, men man kan sagtens skille de to ting ad. Det ’gamle Royal Unibrew’ er også oppe i et højere gear,” siger han.

Læs mere om regnskabet her

Som nævnt skyldes den positive udvikling ikke mindst Carlsbergs konflikt med Coop. Her blev stridsøksen dog begravet i december, og derfor forventer Henrik Brandt, at markedet igen vil normalisere sig.

”Det er en af grundene til, at vi forventer en svagt faldende omsætning i 2014 i forhold til 2013. Men vi forventer samtidig en indtjening, der er lidt bedre,” siger Unibrew-topchefen.

Nedskæringer på vej

Royal Unibrew har - i modsætning til tidligere år – ikke sat tal på forhåbningerne for indtjeningen i 2014. Det skyldes ifølge Henrik Brandt, at koncernens nye finske bryggeri lige nu forhandler med med medarbejderne om nedskæringer.

Målet er at skære ca. 140 ud af de nuværende 830 stillinger på Hartwall.

”Så længe de forhandlinger står på, vil vi ikke sige for meget om 2014. Derfor kommer vi tilbage med en opdateret forventning til året, når de er afsluttet. Sådan nogle forhandlinger kan jo både betyde omkostninger og forbedringer for os,” siger Henrik Brandt.

Hvornår forventer I, at de afsluttes?

”Inden for en kort periode. Og det kan jeg ikke lige komme nærmere, fordi jeg skal ikke sidde her og diktere forhandlingerne.”

Fuld tallerken

Topchefen fortæller, at Royal Unibrew altid er på udkig efter nye opkøb, men lige nu har rigeligt at gøre med at integrere Hartwall i forretningen.

”Den opgave tager flere år. Derfor må vi sige, at vi lige nu har tallerkenen fyldt i den kommende periode. Vi er selvfølgelig interesseret i opkøb, men sandsynligheden for, at det sker, er relativt lille. Der er ikke ret mange aktiver i Europa, som er til salg til en attraktiv pris,” siger Henrik Brandt.

Hvor ligger jeres store fokus i 2014?

”Det handler om at integrere Hartwall ordentligt og drive en fornuftig forretning i et marked, som fortsat vil være vanskeligt.”

Finsk milliardkøb løfter Royal Unibrew

Bryggerier: Afgiftsnedsættelse virker

Forretningen kører videre i Ukraine 

Mere fra FødevareWatch

Diningsix-direktør takker af

Restaurantkoncernens adm. direktør giver i stedet stafetten videre til medstifter, mens han selv fortsætter som kommerciel direktør udstationeret i London.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier