FødevareWatch

To barer og en festarrangør får kritik for at markedsføre alkohol til unge

Alkoholreklamenævnet udtaler kritik og vil i den kommende tid holde særligt øje med de to barer og festarrangørens markedsføring.

Foto: Rasmus Baaner/Ritzau Scanpix.

Zwei Grosse Bier Bar i Silkeborg, Stokrosen - Dit Værtshus i Ejstrupholm og festarrangøren TopCPH får nu kritik af Alkoholreklamenævnet for at have markedsført alkohol til unge.

Det skriver nævnet i en pressemeddelelse.

Heraf fremgår det blandt andet at Zwei Grosse Bier Bar i sin markedsføring har brugt billeder af unge på under 25 år, ligesom festarrangøren TopCPH har markedsført konkurrencer og arrangementer ved at opfordre unge helt ned til 15 år til at indtage alkohol. Og dermed har de ifølge Alkoholreklamenævnet overtrådt retningslinjerne for markedsføring af alkohol.

Stokrosen - Dit Værtshus i Ejstrupholmen får kritik for at have opfordret sine gæster til at drikke sig til ”Ridder af Stokrosen” ved at indtage 10 fadøl på én dag, hvorigennem man ifølge Alkoholreklamenævnet har givet indtryk af, at der ved indtagelse af store mængder alkohol kan opnås succes. Med andre ord: En overtrædelse af markedsføringsretningslinjerne.

”Det er meget kritisabelt, at der markedsføres alkohol målrettet børn og unge. Samtidig er det uforsvarligt at fremstille det som en positiv bedrift at drikke en masse fadøl på samme dag”, siger formanden for Alkoholreklamenævnet, Marlene Winther Plas, i meddelelsen.

Alkoholreklamenævnet vil i den kommende tid holde ekstra øje med de tre erhvervsdrivende, lyder det.

Mikkeller får kritik for at blande øl og løb

Nævn: Rekom retter ind efter kritik

Rekom kritiseres for at præmiere unge for at drikke

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier