Carlsberg forhandler løbende priser - utænkeligt for få år siden

Normalt forhandles bryggeriets kontrakter med forhandlerne nemlig én gang om året, og så holder prisen frem til næste forhandlingsrunde.
Foto: Liv Møller Kastrup/ERH
Foto: Liv Møller Kastrup/ERH
AF MARKETWIRE

Stigende omkostninger har betydet, at Carlsberg har måtte genforhandle kontrakter med bryggeriets kunder to gange i år og formentlig skal gøre det igen ved årsskiftet. Noget, der ville have været utænkeligt for bare få år siden.

Normalt forhandles bryggeriets kontrakter med forhandlerne nemlig én gang om året, og så holder prisen frem til næste forhandlingsrunde.

”Vi havde de første prisforhandlinger i Europa i starten af året, og vi har nu overstået anden runde i år med alle lande på nær Tyskland. Der er bestemt en mulighed for, at vi skal ud i en ny runde af prisforhandlinger i starten af næste år,” siger Carlsbergs administrerende direktør, Cees ’t Hart, til MarketWire i forbindelse med bryggeriets regnskab for tredje kvartal.

Carlsberg har i første halvår haft held med at afdække bryggeriets omkostninger, hvilket har betydet, at der kun har været moderate prisstigninger. Afdækningerne er dog udløbet ved indgangen til tredje kvartal.

”Derfor hæver vi priserne i fjerde kvartal, som vi også har gjort det i tredje kvartal, og formentlig også kommer til at gøre det i første kvartal 2023,” siger Cees ’t Hart.

Utænkeligt for få år siden

Det har været hårde forhandlinger, men der har trods alt været en vis forståelse, fortæller topchefen.

”Man sidder selvfølgelig altid på hver sin side af bordet. Forhandleren vil begrænse prisstigningerne så meget som muligt, og vi vil sikre os, at vi bevarer indtjeningen per hektoliter, så vi kan drive vores forretning. Så man kan godt sige, at forhandlingerne tager længere tid end normalt og er hårde. Men vores forretningspartnere læser jo også aviser og forstår, hvad der foregår,” siger Cees ’t Hart og fortsætter:

”For to-tre år siden havde det været utænkeligt at have endnu en forhandlingsrunde i Europa, og nu har vi gjort det. Så alle bliver nødt til at håndtere den nye virkelighed. Men det er ikke nemt.”

Carlsberg-topchef: Polen viser første tegn på forbrugerændring mod billigere produkter

Inflationen presser Carlsbergs premium-strategi

Toplinjen hæves i Carlsberg båret af det asiatiske marked

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også