FødevareWatch

Øl får konkurrence ved Oktoberfesten

Det kan ikke passe, tænker mange sikkert. Men den er god nok. Nu kan man også købe glühwein til Oktoberfesten.

Foto: Andreas Gebert/Reuters/Ritzau Scanpix

Ved Oktoberfesten i München i Bayern står den normalt på store fadbamser og mange af dem og ikke så meget andet.

Men arrangørerne har nu lavet en kontroversiel undtagelse. De har givet tilladelse til, at der også må sælges glühwein, fordi det begynder at blive usædvanligt koldt og vådt.

Isboder har fra søndag fået lov til også at sælge glühwein, der ligner gløgg. Det er en varm drik, der luner kroppen, og den kendes bedst fra de mange julemarkeder og fra skisportsstederne.

På tyske julemarkeder er duften af glühwein i næsen overalt, men det er praktisk taget uhørt, at der også kan duftes glühwein på verdens største ølfestival.

Det er dog ikke første gang, at det sker. I 2008 blev der også givet tilladelse til at sælge glühwein, da temperaturen kom ned på ti grader i dagevis. Dette års Oktoberfest begyndte den 17. september - den første Oktoberfest efter coronapandemien.

Dårligt vejr

Det var regnvejr, men så kom der et par dage med sol. Nu er det blevet koldt og vådt igen. Arrangørerne siger, at der har været omkring tre millioner gæster indtil nu, og det er færre, end de havde ventet efter to års pause.

Men måske kan lidt glühwin trække lidt flere gæster til. I 2019, den sidste Oktoberfest inden pandemien, var der 3,3 millioner gæster i den første uge.

Arrangørerne siger, at en del af de normale gæster ikke er kommet i så stort tal, som der var håb om. Det gælder familier, og det gælder gæster fra udlandet, hovedsagelig engelsksprogede lande.

Ølteltene har også haft problemer med at tiltrække tilstrækkeligt med tjenere. I øvrigt venter myndighederne, at antallet af coronasmittede vil stige på grund af Oktoberfesten, der slutter den 3. oktober.

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier