FødevareWatch

Carlsberg-chef: Tilfældigt at Rusland-exit kom samme dag som Heineken

Det er et naivt synspunkt, at Carlsberg fulgte efter Heineken i sin Rusland-beslutning, mener adm. direktør.

Adm. direktør i Carlsberg, Cees 't Hart mener ikke, det er underligt, at det tog fem uger for bryggerikæmpen at nå frem til beslutningen om at forlade Rusland. | Foto: Liv Møller Kastrup/ERH

Det var tilfældigt, at Carlsbergs beslutning om at forlade det russiske marked, blev meldt ud samme dag som konkurrenten Heineken.

Det fortæller Cees ’t Hart, administrerende direktør i bryggerigiganten, til MarketWire.

”Vi meldte det ud samme dag som Heineken, men det er et naivt synspunkt, at fordi de meldte det ud først, at vi så ville følge efter,” siger topchefen.

Meldingen fra Heineken tikkede ind omkring klokken 9 om formiddagen den 28. marts, og Carlsbergs beslutning blev meldt ud til offentligheden omkring klokken 14 samme dag - altså cirka 5 timer efter.

Han afviser i den forbindelse, at man ventede på konkurrentens træk, før Carlsberg selv tog en beslutning.

”Det var tilfældigt, fordi vi skulle selv gøre vores arbejde, så skulle der være møde i vores executive comittee og herefter et bestyrelsesmøde, så det var tilfældet,” siger Cees ’t Hart.

I første omgang var Carlsberg afvisende over for at droppe den russiske forretning og henviste blandt andet til ansvaret for de mange ansatte i landet. Siden da har selskabet skiftet holdning, og nu er de på vej til at forlade landet - ligesom flere konkurrenter, herunder Heineken og Ab Inbev. Sidstnævntes exit sker ved at overlade sin del af et joint venture med tyrkiske Anadolu Efes til partneren alene.

Efes har også været rygtet som mulig køber af Carlsbergs forretning, men ingen af parterne har ønsket at kommentere rygtet.

Udover ansvaret for de ansatte, melder Carlsberg også om et ansvar over for aktionærerne og de værdier, som er koblet op på de russiske bryggerier. Han slår samtidig fast, at man ikke havde nogen interesse i blot at ”aflevere nøglerne” til værdierne.

Den endelige beslutning om at sælge de russiske bryggerier, Baltika, blev taget lidt over en måned efter, at Rusland indledte invasionen af Ukraine.

Og det kunne dårligt gøres hurtigere taget omstændighederne i betragtning, lyder det fra Cees ’t Hart. Han fremhæver særligt ansvaret over for ansatte og aktionærer samt de storpolitiske vande, som selskabet har navigeret i.

”Hvorfor er det en overraskelse, at det skal tage fem uger at tage så betydningsfuld en beslutning?” lyder det retorisk.

Carlsberg skal genforhandle kontrakter med kunder efter krig

Carlsberg vinder på fremgang i restaurationssalget

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier