FødevareWatch

Lageret er tomt – men Stauning Whisky fortsætter ekspansionen

Ved det vestjyske destilleri Stauning Whisky bliver der skruet gevaldigt på hanerne i både produktionen og ekspansionsplanen. Fragtproblemer og mangel på whisky lurer dog i horisonten.

2022 kan meget vel blive et endnu mere hektisk år for Alex Højrup Munch og Stauning Whisky. | Foto: René Schütze / Ritzau Scanpix

Det er lidt af et luksusproblem, men samtidig til stor irritation for Stauning Whisky, at lageret er tomt. Interessen har nemlig aldrig været større for de gyldne dråber fra Skjern-destilleriet, men efterspørgslen er svær at imødekomme.

Selskabet har solgt knap 70.000 flasker whisky i det forgangne år, hvilket er 20.000 flasker mere end hvad de ni stiftere bag destilleriet havde forventet. De har den internationale spirituskæmpe Diageo med storaktionær.

"På godt vestjysk så er det jo ganske fornuftigt. Men det giver også søvnløse nætter, når du bare gerne vil tjene nogle flere penge," siger Alex Højrup Munch, der var med til at stifte Stauning Whisky i 2009, og som i dag er ansvarlig for salg og marketing i selskabet.

Sidst jeg talte med vores tyske samarbejdspartner, der sagde han med et blink i øjet, at det ville være bedst hvis pandemien aldrig stoppede

Alex Højrup Munch, marketing- og salgsansvarlig i Stauning Whisky.

I 2021 skulle der have været sat en knappenål i Japan, Taiwan, Australien, Kina og Rusland, men efterspørgslen på Stauning Whiskys etablerede markeder endte med at udskyde drømmen om flere markeder.

Der er samtidig langt til Asien. Og med store fragtproblemer og mangel på de gyldne dråber, så må whiskydestilleriet ty til nye midler.

For at kunne imødekomme udlandets interesse i 2022 har Stauning Whisky øget produktionen. I det kommende år skal der derfor sælges 110.000 flasker whisky.

Svenskerne og tyskerne tømmer whiskyfadene

På det tyske og svenske marked har Stauning Whisky især mødt udfordringer med at kunne levere nok whisky. I Tyskland var det forventeligt, men de svenske tilstande kom som en større overraskelse.

"Sverige var ikke et land, vi satsede på, men nu har vi lanceret vores rhye-whisky, og det har taget rigtig meget fart. Det kan blive det næststørste marked for os i det kommende år. Svenskerne er meget interesseret i produkter, der er af generel høj værdi, hvilket nok har overrasket os lidt," siger Alex Højrup Munch.

I 2021 blev whiskyen fra Skjern udrullet gennem den svenske butikskæde Systembolaget, hvilket banede vejen for Stauning Whisky. 

Foto: René Schütze
Foto: René Schütze

I dag fylder den udenlandske forretning cirka 60 pct. af omsætningen i forretningen, der i 2020 kunne vise en bruttofortjeneste på 12,3 mio. kr. og et årsresultat på minus 1,1 mio. kr. Inden for fire til fem år, skal de udenlandske indtægter dog fylde 95 pct. af omsætningen.

Udover det tyske og svenske marked, er det britiske marked også et stort marked for Stauning Whisky. I Tyskland har man dog set et lys i den danske whisky, der stadig malter hveden på gulvet og bruger åben ild til produktionen.

"Herhjemme taler vi meget om, at det har været kronede dage for spiritusbranchen under pandemien. Men det er ikke noget i forhold til udlandet. Sidst jeg talte med vores tyske samarbejdspartner, der sagde han med et blink i øjet, at det ville være bedst hvis pandemien aldrig stoppede," siger Alex Højrup Munch.

Ekspansionen fortsætter

Udlandets øgede fokus på kvalitet og den danske fortælling har banet vejen for Stauning Whiskys ekspansion.

Men det kommer med en pris.

Det er dyrt at ekspandere med den fart Stauning Whisky gør. Hoteller, rejser, lange afstande og mandetimer giver høje omkostninger, når et nyt marked skal introduceres for den danske whisky.

"Det er ekstremt dyrt. Jeg kan få det ret dårligt af at tænke på det. Vi har heldigvis et samarbejde med Diageo, der gør, at vi ikke føler, at vi står alene med det," siger Alex Højrup Munch.

Diageo, der er verdens største producent af øl, vin og spiritus, investerede i 2015 mere end 100 mio. kr. i Stauning Whisky. I dag hjælper de ligeledes whiskyproducenten med konsulentarbejde med at få den danske whisky ud over landets grænser.

"De markeder vi har udskudt at åbne i, skal vi åbne i i 2022. Lige nu har vi dog heller ikke nok whisky i 2022,"

Går det ikke for hurtigt med at åbne i nye markeder og ekspanderer forretningen, når I står og mangler whisky?

"Det er noget vi konstant spørger os selv om. Vi har lavet en løsning nu, hvor vi har afklaret med vores samarbejdspartnere, at vi har det whisky vi har. Så vi har gjort et stort arbejde i at fordele vores produkter rigtigt," siger Alex Højrup Munch.

Fynsk mikrobryggeri må dreje nøglen om 

Dansk mikrodestilleri indgår aftale med stor distributør

Endnu en dansk ginproducent forsøger at sparke døren ind til det britiske marked 

Mere fra FødevareWatch

Daloon klar til langt sejt træk på indtjeningen

Der er for første gang i flere år overskud i forårsrulleselskabet. Nu skal der fokus på at skabe mere værdi og erobre marked indenfor blandt andet foodservice, lyder meldingen fra Daloon-direktør.

Palsgaard får lov til at fyre med LPG

En række virksomheder har ansøgt Miljøstyrelsen om lov til at bruge andre energiformer i deres produktion. Styrelsen har nikket til ingrediensvirksomhedens Palsgaards ansøgning.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier