FødevareWatch

Ny analyse: Eksplosiv vækst i salg af alkohol over nettet vil fortsætte

Onlinesalget af alkohol vil ifølge ny analyse vokse tocifret i løbet af de næste fem år.

Foto: Peter Hove Olesen/Ritzau Scanpix.

Der er tilsyneladende ikke udsigt til, at den eksplosive vækst inden for salg af alkohol, som også danske vinimportører har mærket de seneste år, vil falme inden for den nærmeste fremtid. 

I stedet forventes det samlede onlinesalg af alkohol på tværs af globale markeder at vokse med 66 pct. over de kommende fem år. Det skriver Beverage Daily på baggrund af ny data fra IWSR Drinks Market Analysis.

Det amerikanske marked kommer ifølge analysen til at drive udviklingen inden for ecommerce, mens Kina, der lige nu står for cirka en tredjedel af væksten, ikke forventes at vokse lige så hurtigt.

Det kinesiske marked vil dog fortsat med at bidrage med en ikke uvæsentlig værdi, lyder det ifølge mediet i analysen.

Samlet set forventes ecommerce på globalt plan til at stå for seks pct. af al off-trade alkoholvolumen i 2025. I 2018 var tallet to pct.

Alkoholsalg over nettet har gennem pandemien nydt godt af nedlukninger, der har fået flere forbrugere til at søge mod onlinebutikkerne, når de skulle fylde vinlageret.

Ifølge Beverage Daily voksede onlinesalget med 43 pct., da pandemien var på sit højeste i 2020.

Vinhandlere på nettet tror på ny vækst efter corona

Vinkæmper investerer massivt i markedsføring for at skille sig ud

Historisk vinhandler har efter onlinesatsning kurs mod rekordresultat  

Mere fra FødevareWatch

Kædedirektør kan ikke afvise flere butikslukninger

Fire Daglibrugsen-butikker må dreje nøglen om som følge underskud. Det sidste dødsstød blev de stigende energiudgifter, og kædedirektør kan ikke afvise, at de med tiden også kan få konsekvenser for andre butikker.

EU-indgreb vil potentielt kun udløse få milliarder til energistøtte

Fredag har EU’s medlemslande blåstemplet at kunne sende beskatningen fra bæredygtig energi tilbage til bl.a. energipressede fødevarevirksomheder. Nye beregninger peger dog på, at potentialet er yderst begrænset. Denne form for ”symbolpolitik” noget af det allerværste, der kan ske for virksomhederne, advarer Dansk Erhverv.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier