Mikkeller hyrer kendt rådgiver til håndtering af sexismesag
I rollen som såkaldt critical advisor skal kommunokationsrådgiver Anna Thygesen være talerød for ofrene udsat for sexisme i et forum, hvor bryggeriet Mikkeller vil forsøge at få løst den knude, der er bundet omkring sexisme- og krænkelsesproblemstillinger i virksomheden og i branchen. Det skriver Berlingske.
"Et forum fungerer bedst, hvis alle i rummet føler, de trygt kan komme til orde. For at sikre det, ville vi ikke selv moderere diskussionen, og bad derfor en ekstern om at gøre det. Vi vil gerne høre og lære fra alle, der har kendskab til oplevelser med krænkelser, og vi tror, det er vejen frem, hvis vi – sammen med andre – skal påvirke kulturen i ølindustrien," skriver Pernille Pang, pr-chef i Mikkeller om baggrunden for at hyre kommunikationsrådgiveren, og tilføjer:
"Deltagerne var generelt meget åbne, positive og konstruktive, men det er kun et første lille skridt, og der ligger meget arbejde forude for hele branchen."
#metoo-bølgen ramte den dansk ølbranche i sommer, hvor Søren Wagner fra bryggeriet Bitter & Dry og baren Fermentoren på Vesterbro i København i juni trak sig efter anklager om "aggressiv" adfærd over for flere kvinder.
Efterfølgende fik Mikkeller også flere henvendelser fra tidligere ansatte om #metoo-oplevelser, og i forbindelse med bryggeriets netop afholdte ølfestival meldte en tredjedel af de deltagende omkring 120 bryggeri fra - langt hovedparten som konsekvens af Mikkellers håndtering af sagerne.
Mikkeller har endnu ikke ramt smertegrænse for festival
Mikkeller-bror i USA blander sig i sexisme-sag
Ny Mikkeller-formand om kritik: Vi har ikke håndteret det godt nok