
Det kan godt være, at øl bliver dyrere, men det er ikke kun prisstigninger, der skal bære effekterne af de for øjeblikket stigende råvare- og transportomkostninger.
Det siger Carlsbergs administrerende direktør, Cees 't Hart, til MarketWire.
"Vi sætter priserne op i andre lande p.t. Men faktuelt har vi kun sat priserne op på det russiske marked. Vi er i gang med forhandlinger på andre markeder og kan derfor ikke sige noget om andre markeder," siger topchefen.
Han understreger dog, at der bliver drejet på alle håndtag for at kompensere for de stigende inputomkostninger.
"For at kompensere for inputomkostninger drejer vi på det, vi kalder volumenmiks, kanalmiks, omkostninger og premiumficering, men også på priserne," siger Cees 't Hart.
MEGET ER HEDGET FOR 2022
På telekonferencen efter regnskabet for tredje kvartal oplyste Carlsbergs finansdirektør, Heine Dalsgaard, at man som normalt afdækker (hedger) de råvarer, man nu kan afdække. Og det har Carlsberg også gjort til næste år.
"80 pct. af forbruget af byg er hedget for 2022, og samme grad af hedging er foretaget for aluminiumsforbruget, mens 100 pct. af bryggeriets sukkerforbrug for 2022 er hedget," siger han.
Andre råvarer som for eksempel plastik kan ikke umiddelbart hedges.
Cees 't Hart: Omkostninger afdækket i 2021 - markant modvind i vente
Sydbank: Carlsberg-opjustering var ventet efter fremgang i handelstal