FødevareWatch

Norsk bank: Heineken-tal peger på volumenmodvind i Europa

Noget kunne tyde på, at forventningerne til de salgstal, som Carlsberg fremlægger torsdag, er for høje. Det mener man i hvert fald i den norske bank DNB.

Foto: Paulo Whitaker/Reuters/Ritzau Scanpix

Heinekens handelsopdatering onsdag morgen peger på fald i bryggeriets volumener i både Europa og Asien i tredje kvartal.

Og det kan indikere, at konsensus måske er en smule for højt for danske Carlsberg, der torsdag afleverer sin handelsopdatering for tredje kvartal.

Sådan lyder vurderingen fra Jesper Ingildsen, der er analytiker hos norske DNB.

"Det er svært at lave en 100 pct. sammenligning med Carlsberg, men i Vesteuropa er det lidt negativt, fordi salget er så meget nede," siger han til MarketWire.

"Man kan læse lidt mellem linjerne i Heinekens opdatering, at der har været dårligt vejr, der har påvirket en del af markederne," fortsætter analytikeren.

Han peger på, at konsensus for Carlsberg er en volumenvækst på 1,1 pct. i Vesteuropa i tredje kvartal, hvis man bruger gennemsnitsestimatet.

Heineken oplevede i sit tredje kvartal et fald i volumenerne i Europa, der også er hollændernes største region, på 2,3 pct.

Her havde analytikerne ifølge estimater indsamlet af Bloomberg News ventet en stigning på 1,7 pct.

Pris/miks er forbedret

For omsætningen venter analytikerne en fremgang på 4,4 pct. for Carlsberg i Vesteuropa i tredje kvartal - igen baseret på gennemsnitsestimatet - og det hænger ifølge Jesper Ingildsen sammen med, at der igen er begyndt at blive solgt flere øl i såkaldt on-trade - på barer og restauranter.

Men selv om on-trade-salget for Heineken er blevet forbedret væsentligt sammenlignet med de omfattende nedlukninger i løbet af 2020, er det stadig ikke helt tilbage på niveauet fra 2019 - før coronakrisens udbrud.

"I et vist omfang har man set, at volumenerne i off-trade - salget til butikker - er tilbage omkring niveauet fra 2019, efter at dele af det manglende on-trade-salg under corona blev kompenseret af off-trade-salg," siger Jesper Ingildsen.

"Det kan indikere, at man har mistet lidt momentum på den side," fortsætter han.

Han peger på, at nettoudviklingen for Heinekens volumener i Vesteuropa derfor er negativ sammenlignet med 2019.

"Spørgsmålet er så, hvordan det ser ud for Carlsberg. Der er trods alt forbedring på barer og restauranter, og det giver noget medvind i forhold til pris/miks. Men Heineken giver kun tal for volumenerne, så man kan ikke rigtigt aflæse der, hvor stor en effekt det har," siger Jesper Ingildsen.

Heinekens ølvolumen faldt mere end ventet i tredje kvartal

Carlsberg-optakt: Genåbning ventes at give give flot vækst i tredje kvartal

Finanshus: Covid-udbrud i Kina kan ramme drikkevareaktier

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier