Carlsberg løftede toppen med 10 procent i andet kvartal

Den danske bryggerikæmpe fortsætter stilen fra første kvartal og lægger yderligere til på toppen i forhold til coronaramt 2020-kvartal. Forventningerne til året bliver justeret op.
Foto: PR / Carlsberg
Foto: PR / Carlsberg

Omend det ikke er helt med samme hast som i første kvartal, er Carlsberg som ventet kommet solidt gennem andet kvartal, fremgår det af en fondsbørsmeddelelse.

I kvartalet er omsætningen vokset med 9,6 pct. organisk til samlet 31,687 mia. kr. Den rapporterede vækst var på 9,9 pct. i kvartalet, og af meddelelsen fremgår det, at omsætningen pr. hektoliter er steget med 5 pct. båret frem af øget salg i ontrade-delen og bedring i mange europæiske markeder, hvor EM i fodbold også har spillet en stor rolle.

"På mange markeder er mennesker og virksomheder desværre fortsat påvirket af COVID-19-pandemien. Selvom vi ser en gradvis tilbagevenden til et mere normalt miljø på markeder i hele Europa, er andre markeder, især i Asien, fortsat underlagt alvorlige restriktioner på grund af nye infektionsbølger," udtaler topchef Cees 't Hart i meddelelsen.

Fordelt på brands har Tuborg i kvartalet set en volumenvækst på 28 pct., Carlsberg er vokset med 2 pct., 1664 Blanc med 25 pct, Grimbergen med 3 pct. og Somersby-salget er vokset med 17 pct. Den del af ølssalget som har hjemme under Craft & Speciality steg med 21 pct., og endelig steg salget af alkoholfri øl med 26 pct.

Som følge af opturen justeres de tidligere forventninger om en organisk ebit-vækst i 2021 på 5-10 pct. Nu hedder det i stedet 8-11 pct. for året.

Driftsoverskudet blev i kvartalet hævet med 15,6 pct. i forhold til sidste år og blev på i alt 5,111 mia. kr.

Det justerede nettoresultat blev på 3,168 mia. kr., hvilket var 10,3 pct. over 2020-niveau.

"Vi er meget tilfredse med, at koncernen leverede et stærkt sæt resultater på trods af den fortsatte markedsusikkerhed som følge af pandemien," siger Cees 't Hart.

"Toplinjevækst, forbedring af driftsmarginen og væsentligt højere pengestrøm viser styrken i vores geografiske fodaftryk og brandportefølje og den stærke gennemførelse af vores initiativer for at sikre Carlsberg-koncernens kortsigtede og langsigtede sundhed," tilføjer han.

Nyt aktietilbagekøb

I forbindelse med regnskabet har Carlsberg lanceret et tilbagekøb af aktier for 1 mia. kr. Programmet begynder 18. august og løber frem til 22. oktober. Det er tredje tranche af årets aktietilbagekøb, noteret Ritzau Finans.

Grundet corona-situationen og den usikkerhed omkring indtjening, som det giver, har Carlsberg i år valgt at gennemføre aktietilbagekøb i kvartalsvise trancher.

Den første tranche blev annonceret i forbindelse med årsregnskabet og løb fra 5. februar til 23. april var på 750 mio. kr. Anden del blev igangsat i forbindelse med handelsopdateringen for første kvartal og løb frem til i fredags og var på 1 mia. kr.

I 2020 blev der samlet tilbagekøbt aktier for 2,9 mia. kr.

Carlsberg afslutter aktietilbagekøbsprogram

Dåsemangel ulmer blandt danske bryggerier

Carlsberg-rival melder om flad udvikling i Rusland

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også