FødevareWatch

Gin-ejer vrider armen om på Lidl: Skal droppe lookalike-gin

En designoverhaling har nu udløst et salgsforbud i Skotland til den tyske detailkæde, som ifølge et søgsmål kan "udvande" brandværdien af et kendt ginmærke.

(ARKIV) | Foto: Janus Engel

Da den tyske detailkæde Lidl sendte sin private label gin, Hampstead gin, i handlen i ny en buttet, sort apotekerflaske var det et skridt for langt.

Sådan lyder vurderingen fra en domstol i Edinburgh efter at den britiske producent af Hendrick's Gin, William Grant & Sons, sagsøgte den kæden for brud på ophavsrettighederne. Det skriver branchemediet The Spirits Business.

I praksis har The Court of Session givet William Grant & Sons – der også ejer whiskymærket Glenfiddich – en midlertidig afgørense, som forbyder den tyske dagligvarekæde at sælge sin Hampstead Gin i Skotland.

Problemet  beståe ifølge sagsøgeren i, at "forbrugere vil kunne genkende de gennemgående elementer i udsmykningen og tro, at sagsøgeren (William Grant & Sons, red.) er involveret i produktionen eller salget af Hampstead Gin", hvilket angiveligt ville føre til at "udvande brandet og salgstab" hos Hendrick's-ejerne, skriver mediet.

Fra Lidls side argumenterer man med, at kæden aldrig har solgt Hendrick's Gin i sine britiske forretninger. Derfor vil den typiske forbruger ifølge kæden ikke forvente at finde mærket i sine forretninger.

Ifølge The Spirits Business har Lidl i samme omgang henvist til, at kædens sortiment består af 90 pct. private label-varer.

Diageo henter kendis til amerikansk ginlancering 

Dansk fond investerer i tidligere Noma-folk 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier