Finsk drikkevarekæmpes nordiske øleventyr skal begynde i Assens

INDBLIK: Med en købsaftale på Bryggeriet Vestfyen er den finske ølkæmpe Olvi på vej ind til Danmark. Det sker med en ambition om at gøre det traditionsrige, men underskudsramte, bryggeri til en "voksende spiller" – og samtidig få sat en fod i Skandinavien.

Foto: Carsten Andreasen

Da Lasse Aho og Nora Hortling slår sig ned i den bordeauxfarvede stue, er det ovenpå det, man nok kan kalde et hektisk døgn.

De to finner – den ene adm. direktør i drikkevarekoncernen Olvi Group, den anden bestyrelsesmedlem og efterkommer af den finske bryggerifamilie bag foretagendet – har på under 24 timer inspiceret et bryggeri, underskrevet en købsaftale til et trecifret millionbeløb, sendt nyheden til de finske børsmyndigheder og danske aktionærer og fået den første intro til den lokale mediemølle. Nu er klokken lidt over 11.00.

Faktisk er alle medarbejdere denne onsdag formiddag stadig ikke officielt informeret om, at Assens-bryggeriet har indgået en købsaftale med den finske koncern.

Bryggeriet vil med dokumentet fortsat være en selvstændig enhed i et nordisk marked, hvor Olvi Group har en "ambition om at stå stærkere". Den kommer dog på betingelse af, at den finske koncern kan overtage mindst 90 pct. af aktierne. Kan de fremskaffes – som flere storaktionærer nu arbejder på – vil mere end 130 års bryggetradition komme på de udenlandske hænder, som nu hviler under det mørke træbord i bryggeriets administrationsbygning.

Et bryggeri, som med lidt pessimistiske briller har stået i stampe de senere år – men som Olvi Group har planer for. Bryggeriet Vestfyen skal nemlig være en "voksende spiller" på det danske marked, fastslår adm. direktør Lasse Aho til FødevareWatch.

"Det er altid en del vores DNA, at vi vil udvikle vores forretning og aldrig er tilfredse med status quo. Lige nu er det dog tid til at få en mere detaljeret forståelse af den nuværende position," siger Lasse Aho og uddyber, at det både gælder for bryggeriet, markedet og det danske kategori-potentiale.

"Derfra skal vi se, hvad det er nødvendigt at investere i for at gøre den nødvendige vækst mulig. Lige nu er vi nødt til at tage det skridt for skridt mod at blive en større og mere profitabel spiller," opsummerer Olvi Group-direktøren.

Kort sagt, skal profitabiliteten nu gå hånd i hånd med størrelsen.

Bryggeriet Vestfyen har gennem flere år været mærket af millionunderskud. Senest har resultatet for det skæve regnskabsår 2019/20 været tilskrevet covid-19, hvor det fynske bryggeri kom ud med et underskud på minus 5,5 mio. kr. | Foto: PR / Bryggeriet Vestfyen
Bryggeriet Vestfyen har gennem flere år været mærket af millionunderskud. Senest har resultatet for det skæve regnskabsår 2019/20 været tilskrevet covid-19, hvor det fynske bryggeri kom ud med et underskud på minus 5,5 mio. kr. | Foto: PR / Bryggeriet Vestfyen

Startpunktet på Vestfyen

Lokalforankrede bryggerier som Bryggeriet Vestfyen er ikke nyt territorie for Olvi Group. Den finske koncern har rødder helt tilbage til 1878, men er idag det største uafhængige bryggeri i Finland og blandt de største aktører på hjemmemarkedet. Derudover ejer gruppen lokale bryggeriet i flere dele af Baltikum – og nu formentligt snart også i Danmark. 

I 2020 havde den samlede Olvi Group en salgsvolumen på 765,9 millioner liter. Til sammenligning havde Royal Unibrew i samme år en samlet volumen på ca. 1110 millioner liter.

Når Lasse Aho ser på lærepengene fra det etablerede drikkevareimperium, er der særligt én ting, som han lægger vægt på.

Øl er en lokal ting, siger han.

"Ud af vores nuværende salg er omkring 95 pct. lokalt produceret, så hvis du vil være en særlig og vigtig spiller i et marked, er du nødt til at have en lokal produktion, lokal ledelse, lokalt personale og et meget effektivt produktionsapparat," siger Lasse Aho.

I bund og grund er det også det, som han ser i bryggeriet på Fyn.

Her kommer adm. direktør Rasmus Damsted Hansen og den lokale organisation til at køre videre, blot med udenlandske kræfter i ryggen. En konstellation, som ifølge Damsted Hansen indeholder "rigtig mange potentielle synergier", som han formulerede det overfor FødevareWatch.

Lige nu er vores kernefokus på Vestfyen, på at bringe al vores know-how og erfaring til bryggeriet og styrke den lokale forretning, brands og produkter.

Lasse Aho, adm. direktør i Olvi Group

Den bordeaux-farvede stue er et sammensurium af referencer til en efterhånden bred portefølje hos Assens-bryggeriet. Den strækker sig fra en Jolly-sodavand, der er parkeret på bordet, over de store portrætter af vikinger lavet af kunstneren Jim Lyngvild – der var en af hovedkræfterne bag specialølssatsningen Frejdahl – til en skalamodel af det gamle bryggeri i Assens.

"Nu har vi et startpunkt her på Fyn, og vi er ambitiøse for fremtiden – men vi er også meget tålmodige," siger Lasso Aho og tilføjer, at man derfor også er ved at lave "forsigtige" planer for virksomheden på "flere forskellige måder".

I skriver, at I vil stå stærkere i Norden. Kommer Danmark til at være jeres samlingspunkt for at komme videre ud, eller kigger I også på mulige bryggeriopkøb i f.eks. Norge eller Sverige?

"Jeg vil sige, at vi er villige til at gøre det, og har vores øjne åbne. Men jeg kan selvfølgelig ikke sige, hvornår det næste skridt kommer," siger Lasse Aho og tilføjer:

"Så kan du selvfølgelig spørge, hvornår det næste er – men det er ikke emnet for i dag. Lige nu er vores kernefokus på Vestfyen, på at bringe al vores know-how og erfaring til bryggeriet og styrke den lokale forretning, brands og produkter."

Fra et Olvi-perspektiv er Vestfyen så ment til udelukkende at henvende sig til det danske marked, eller skal det være mere end "bare" et lokalforankret dansk bryggeri?

"Prioriteten er selvfølgelig, at vi på mange måder skal vokse ud over det danske marked," svarer Lasse Aho og fortsætter:

"Vi kommer til at være mere og mere multibeverage, og vi kommer til at gøre det gennem flere forskellige drikkevarekategorier, som man kan producere her, og ved at have øjnene åbne og ørerne slået ud, når det gælder forbrugernes tanker."

OVERBLIK: Sådan har Vestfyen udviklet sig

Mentalt har vi taget stort skridt.

Lasse Aho, adm. direktør i Olvi Group

Fremtidens lyttepost

Lasse Aho trækker lidt på det. Direktøren har været tilbageholdende med at sætte ord på forventninger til fremtidige markedsandele i Danmark, men han har også flere gange gledet af på et andet centralt punkt, når det gælder den finske interesse i et fynsk bryggeri – nu er det her igen.

Omgivet af Jim Lyngvilds vikinger og en miniaturemodel af Bryggeriet Vestfyen huserer nemlig et andet spørgsmål: Hvilken rolle skal Danmarks fjerdestørste bryggeri spille i Olvi Groups internationale bryggerikoncern?

Den finske direktør begynder en sætning og standser op, mens han vejer sine ord.

"Mentalt har vi taget et stort skridt, fordi vi hidtil overhovedet ikke været trådt ind på det nordiske marked," indleder han.

"Så jeg tror, at det kommer til at spille en vigtig rolle i den sammenhæng. Hvis man derudover vil være en succesfuld spiller, tror jeg også, at vi kan bruge den forståelse (vi får fra Bryggeriet Vestfyen, red.) i andre nye markeder," tilføjer Lasse Aho.

Så ved at starte ud her, kan I også se, om der er muligheder for yderligere ekspansion?

"Det er én mulighed," svarer Lasse Aho.

Okay…

Hvad er de andre?

Lasse Aho ler, og på skift stemmer alle i, indtil direktøren til sidst igen tager ordet.

"Ingen andre muligheder," siger direktøren, mens han klukker færdigt, og den seriøse mine tager over:

"Vi er gået seriøst ind i markedet, har vendt hver en sten og vil gøre vores bedste for at performe godt," svarer han.

Vestfyen-bestyrelse klar til at overbevise småaktionærer om at sælge 

Direktør om opkøb: "Der ligger rigtig mange potentielle synergier her" 

Royal Unibrew-konkurrent køber Bryggeriet Vestfyen