FødevareWatch

Topchef: Carlsberg-vækst i Kina var langt større end 2020-tilbagegang

Det kinesiske ølsalg voksede med over 50 pct. i årets første tre måneder, og fremgangen var langt større end den tilbagegang på 20 pct., som Carlsberg noterede sig i de første tre første måneder af corona-året 2020.

Foto: BUNDGAARD CARSTEN/ERH

Væksten i Kina er voldsom og ikke kun hjulpet af taknemmelige sammenligningstal grundet voldsom effekt af corona i første kvartal sidste år.

Det fremhæver koncernchef i Carlsberg Cees 't Hart på en telekonference efter regnskabet.

Kina, der er absolut det største marked i bryggeriets region Asien, havde en mængdevækst på mere end 50 pct. i første kvartal 2021, oplyste topchefen.

I første kvartal 2020 var der tale om et mængdefald på 20 pct.

"Men i forhold til første kvartal 2019 er der en vækst på flotte 20 pct.," pointerede Cees 't Hart og tilføjede:

"Væksten var drevet af en flot udvikling i premiummærker og vores Big Cities-strategi."

De premiummærker var blandt andet Tuborg, Blanc 1664 og de lokale mærke Wusu, der alene står for en fjerdedel af Carlsberg produktportefølje i Kina.

Med til at drive udviklingen i kvartalet, der på de fleste andre markeder er et lille kvartal, men i Asien relativt stort grundet blandt højtiden - det kinesiske nytår - var netop også et godt salg i forbindelse med nytåret.

Omsætningen i hele region Asien nåede i kvartalet 4,989 mia. kr. mod 4,052 mia. kr. i samme kvartal året før og en forventning hos analytikerne om 4,694 mia. kr. ifølge estimater indsamlet af Carlsberg selv.

Nettoomsætningen i regionen steg organisk 30,4 pct. som følge af en organiske volumenvækst på 29,7 pct. Rapporteret steg nettoomsætningen 23,1 pct.

Arbejde med ny strategi startes op

I forbindelse med handelsopdateringen løfter topchefen sløret for planerne om, at den nuværende Sail'22-strategi snart skal afløses af en ny.

"Den strategi, der skal afløse Sail '22, kalder vi indtil videre for Sail '27," oplyser han og understreger, at det er for at signalere, at der vil være tale om en evolution snarere end en revolution.

Udarbejdelsen af den nye strategi vil som den gamle blive bredt funderet i organisation og udarbejdet af toplederne i bryggerikoncernen, sådan som det også var tilfældet med Sail '22.

"Vi kører videre med Sail '22 til 2022, men præsenterer afløseren i løbet af 2022 for markedet," siger Cees 't Hart.

Asiatisk optur sikrer Carlsberg solidt første kvartal

Carlsberg-chef forventer Danmark fri af restriktioner til august

Carlsberg tilpasser sin produktion i uroplagede Myanmar

Mere fra FødevareWatch

Carlsberg skruer på succesfuld strategi i storbyerne

Mens det aldrig blev nogen succes at rulle Carlsbergs største brands ud i millionbyer hele kloden rundt, har et udelukkende kinesisk fokus kastet guld af sig. I år nærmer bryggerikoncernen sig 40 byer, og strategien tilpasses så småt en ny fremtid.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier