FødevareWatch

Jysk specialbryggeri på krigsstien: "Allerede til sommer har vi indtaget hele Danmark"

Med et større fokus på detail vil Skanderborg Bryghus vinde terræn i den danske dagligvarehandel. "Prioriteringsrækkefølgen er rimelig klar," siger direktør.

Foto: Joachim Ladefoged/JPA

Jagten på volumen betyder, at jyske Skanderborg Bryghus skal én vej – og det er ned i indkøbskurve landet over.

Sådan lyder meldingen fra adm. direktør Anders Laursen, der følges op med en ambition om at indtage den danske dagligvarehandel i 2021.

"Vi har været rigtig stærke i østjyske, men nu retter vi øjnene mere mod det nationale, når det gælder salget i detail," siger Anders Laursen.

Når Skanderborg Bryghus skifter fokus mod hylderne i dagligvarehandlen, hænger det sammen med, at forbrugerne i dag er villige til at betale en lille smule mere for øl.

En udvikling, bryggeriet gerne vil stemple yderligere ind på, både når det gælder øl under eget label og for andre kunder, forklarer direktøren. Planen for det danske detail-felttog er også i fuld gang.

"Allerede til sommer har vi indtaget hele Danmark og er på hylderne i det ganske land," siger Anders Laursen.

Hvad skal opskriften være på, at I skal nå i mål med at få et stærkere fodfæste i dagligvarehandlen?

"Vi vil udnytte trenden med, at forbrugerne har fået øjnene op for, hvor godt dansk specialøl er. Der vil vi gerne med, hvor vi kan tilbyde noget godt øl med en prissætning, som ikke er for dyr," siger Anders Laursen.

Han uddyber, at bryggeriet i udgangspunktet arbejder med en prissætning til forbrugeren på omkring 15-20 kr.

Mindre fadølsfokus

Det større fokus på detailhandlen i 2021 betyder samtidig, at der er mindre fokus på at vinde terræn i markedet for fadøl. Kort fortalt er bryggeriet efter eget udsagn "bevidst om, at det er en stor opgave, der skal løftes" på dagligvaresegmentet, som Anders Laursen formulerer det.

"Vi har nogle gode samarbejdspartnere på fadøls- og restaurationssalget, men når vi snakker ontrade (salget til bl.a. barer og restauranter, red.), er vi meget lokale i Østjylland – og det vil vi forsætte med, hvor vi værner om det lokale," siger direktøren.

Men betyder det, at I afskriver at vokse i ontrade, når I gerne vil vokse i detail?

"Vi afskriver på ingen måde at vækste. Det vil vi sådan set gerne – men prioriteringsrækkefølgen er rimelig klar," svarer Anders Laursen.

Det overordnede succeskriterium er, hvorvidt forbrugerne laver et genkøb.

Anders Laursen, adm. direktør hos Skanderborg Bryghus

Hvornår er jeres detailudrulning en succes?

"Hovedoverskriften for 2021 bliver, at vi skal tilbage på sporet. Men det overordnede succeskriterium er, hvorvidt forbrugerne laver et genkøb," siger Anders Laursen og fortsætter:

"Det er nemt nok at sælge sin første øl, men hvis de ikke lykkedes med at sælge nummer to eller nummer tre og generere en vis omsætningshastighed på hylden, så er det ikke godt nok."

Det betyder imidlertid ikke, at der ikke er konkrete salgsmål for offensiven i dagligvarehandlen, forklarer han.

Hvad er det mål i praksis?

"Det forbliver internt," siger Anders Laursen.

Ny Skanderborg Bryghus-direktør klar med plan for de kommende tre år 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier