FødevareWatch

Københavnsk ciderproducent er optimistisk trods hårdt coronaår

I marts 2020 fik Decideret Cider afskåret sin primære indtægtskilde fra restauranter som følge af pandemien. Det har sat sit aftryk på ciderproducentens regnskab, men direktionen ser alligevel positivt på fremtiden.

Foto: Kaspar Mørk Arianto / Ritzau Scanpix

Den københavnske ciderproducent Decideret Cider har haft et hårdt regnskabsår med manglende salg til restauranter som følge af nedlukningerne.

I regnskabsåret 2019/20 blev det igen røde til tal på bundlinjen, med et minus på 123.000 kr. i et år med et bruttoresultat på 314.000 kr. I forrige regnskabsår var årsresultatet opgjort til et minus på 162.000 kr. og bruttoresultatet var på minus 36.000 kr.

Som følge af det nye underskud voksede den negative egenkapital i Decideret Cider til det dobbelte, og det har ifølge revisoren skabt usikkerhed omkring virksomhedens fremtidige drift.

På trods af dette, ser Decideret Cider-direktør Cornelius Simonsen dog positivt på fremtiden i selskabet, da deres produkter i dag kan sælges til eksempelvis USA, Mexico, Østrig og Belgien. I alt er der ti nye importører til, som var med til at tidoble eksportsalget og tredoblede omsætningen i den københavnske ciderforretning.

"Vi har under pandemien skullet være kreative og tænke ud af boksen i forhold til, hvordan vi kan få gang i vores omsætning. Derfor begyndte vi at fokusere endnu mere på eksportsalg i både Danmark og i udlandet, da vi mærkede en positv respons," siger Cornelius Simonsen.

Strategien for fremtiden ændres

Under pandemien har Decideret Cider lagt strategien om og fokuseret mere på eksport og digitalt salg. Det oplevede ciderproducenten så stor succes med.

"Det var en stor glæde, da vi for alvor alvor fik hul igennem på eksportsiden til udlandet samt salg til private. Vi tror ikke kun på kort sigt, at det er det som får os gennem pandemien, men også at det bliver et større fokusområde for os, når pandemien er overstået," siger Cornelius Simonsen.

Når restauranterne en dag får lov at åbne deres døre op igen, vil restauranter igen have Decideret Cider på deres menukort. For tiden er det stadig så usikkert, at Decideret Cider ikke tør håbe på, hvornår restauranterne åbner igen, og de vil derfor fortsætte deres fokus på eksport af deres varer.

"Vi ser positivt på 2021, da vi gennem vores øgede fokus på eksport har kunne se, at vi bestemt har en berettigelse som en lille ciderproducent," siger Cornelius Simonsen.

Tidligere Meyers-folk klar med ny frokostsatsning

Orkla fusionerer danske divisioner

Vestjysk fiskeselskab kommer ud med lille underskud 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier