Cees 't Hart: Carlsberg og Tuborg hårdt ramt af corona
Carlsberg-koncernens internationale hovedmærker - Carlsberg og Tuborg - var ramt hårdt af corona i 2020.
Det fremgår af regnskabet - og det medgiver koncernchef Cees 't Hart over for Ritzau Finans.
Carlsberg-mærket faldt 10 pct. i mængder i 2020 og Tuborg-mærket, der har vokset og vokset de seneste år med flotte tocifrede procenter, faldt 9 pct.
Cees 't Hart har fire primære forklaringer på den markante udvikling.
"Mærkerne er ramt af lukninger af nattelivet i Kina, hvor specielt Tuborg er stor, samt udviklingen i Malaysia, hvor markederne er helt lukket ned, og hvor Carlsberg er meget stor," oplyser han.
Markederne i Indien og Nepal er nede med 30-40 pct., og det var tredje og fjerde forklaring på de store fald i hovedmærkerne.
Cees 't Hart fremhæver dog, at trods modgangen fra corona på markederne, så har bryggeriets satsning på craft & speciality (specialøl) og ikke alkoholisk øl, som var fundamentet i strategiplanen Sail '22, vist sit værd.
Craft & speciality voksede 1 pct. i mængder og ikke alkoholisk øl voksede 11 pct.
Premium-mærkerne som 1664 Blanc, voksede 8 pct., mens Grimbergen faldt 2 pct. og Somersby steg 2 pct.
Udviklingen der var med til at give pæne resultater i Kina og Rusland.
Carlsberg tror på restriktionsfri sommer – spørgsmålet er hvorfor Cees 't Hart: Vores Myanmar-bryggeri kører Carlsberg øger udbytte - indfører kvartalsvist aktietilbagekøb Østeuropæisk forretning klarer sig bedre end forventet hos Carlsberg