FødevareWatch

Havremælk skal være vækstraket i canadisk fødevareselskab

Fødevareselskabet Sunopta har succes med at udvikle plantebaserede og økologiske fødevarer, og nu satser det canadiske selskab stort på havremælk til et boomende marked i USA.

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Canadiske Sunopta har succes på børsmarkedet, hvor selskabets ambitioner om at udvikle storsælgende, plantebaserede fødevarer opnår stor investorinteresse, skriver Bloomberg.

Høje vækstmål og skarpt fokus på plantebaserede produkter toppes nu med den største investering i Sunoptas historie. Selskabet investerer således omkring 160 mio. kr. i en udvidelse af fabrikken i Minnesota, hvor havremælk ifølge topchef Joe Ennen skal gøres til det næststørste produktkategori i virksomheden efter mandeldrik.

Sunopta har solgt sin ingrediensforretning hollandske Acomo for knap 2,5 mia. kr. for at kunne investere yderligere i det plantebaserede område og nedbringe gæld.

Salget af havremælk ventes at blive tredoblet i USA i år og dermed slår produktet både kokosmælk og soyamælk. Kun mandeldrik slår havren i denne kategori og det ventes at vokse endnu mere de kommende år.

Samlet set står drikkeklare mælkealternativer ifølge Euromonitor International til at udgøre et marked på 26 mia. kr. i USA i 2025, hvilket er 31 pct. mere end i år.

Sunopta er værdisat til omkring 5,2 mia. kr.

Alternativer til mælk vokser til det dobbelte frem mod 2026

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier