FødevareWatch

J-dag er aflyst – men Carlsberg brygger næsten det samme

Til trods for aflysningen af årets såkaldte J-dag er salgsforventningerne til Tuborgs julebryg mere eller mindre uforandrede. "Vi kan skrue lidt op og ned," siger direktør i Carlsberg Danmark.

Foto: Nima Taheri

Mens årets "J-dag", som normalt falder på den første fredag i november, i klassisk forstand er afskrevet, er det langt fra tilfældet med forventningerne til årets salg af Tuborgs historiske julebryg.

Det fortæller direktør i Carlsberg Danmark, Peter Haahr Nielsen.

"Vi har brygget, hvad der svarer til indeks 95 på Tuborg Julebryg indtil videre, hvilket også er vores forventning til salget på nuværende tidspunkt," siger Peter Haahr Nielsen og tilføjer, at målet med lanceringsomlægningen var at sprede de besøgende på barerne ud.

Med andre ord er forventningerne, at Carlsberg vil kunne afsætte, hvad der svarer til 95 pct. af produktionen i 2019. Direktøren tilføjer dog, at bryggeriet samtidig har muligheden for at justere lidt op og ned i produktionen over de kommende måneder.

"Forventningen til julesalget er selvfølgelig forbundet med store usikkerheder i vores forecast på grund af corona – også fordi vi ser nye forbrugsmønstre i markedet," siger Peter Haahr Nielsen. | Foto: Sabine Mensel / Carlsberg Group

Bygger på specialerfaringer

Når den danske bryggerikæmpe forventer en stort set uforandret afsætning i det danske juleølsmarked, beror det ifølge direktøren på de seneste måneders specialølslanceringer.

Her har Carlsberg bragt flere julevarianter til torvs – bl.a. specialbrandet Jacobsens "Vinterbryg" – som indtil videre har præsteret bedre end forventet.

Nogle af varianterne er allerede udsolgt.

PETER HAAHR NIELSEN, ADM. DIREKTØR I CARLSBERG DANMARK

"Jacobsen Vinterbryg 2020 er allerede udsolgt. Det er jo et godt tegn på, at danskerne stadig gerne vil hygge sig med en god øl," siger Peter Haahr Nielsen:

"Men forventningen til julesalget er selvfølgelig forbundet med store usikkerheder i vores forecast på grund af corona – også fordi vi ser nye forbrugsmønstre i markedet."

Direktørens vurdering kommer, efter at regeringen i slutningen af oktober indledte endnu en restriktionsrunde, som siden har betydet, at restauranter overalt i landet i dag kun må modtage selskaber på ti personer.

Dermed er årets julefrokostselskaber umiddelbart markant reduceret i størrelse, mens restaurations- og barsektoren i visse dele af Nordjylland torsdag blevet lukket effektivt ned på grund af smitteudviklingen.

Nordjylland lukkes ned – barer og restauranter må kun servere take away 

"Vi kommer til at sælge lidt mindre"

Hos Carlsberg aflyste man allerede den årlige øllancering "J-dag" tilbage i september. Dermed sagde man samtidig farvel til en højtid, som ifølge en nylig undersøgelse foretaget af bryggerikoncernen i dag er kendt af lidt over 80 pct. af den danske befolkning.

Under normale omstændigheder bliver øllen sendt på gaden fulgt af nissehuer, merchandise og store mængder gratis julebryg. I år bliver det i stedet med udlevering af julerelaterede mundbind på S-togsstationer, om end øllen fortsat bliver sat til salg i detail og på restauranter.

Peter Haahr Nielsen ønsker ikke at gisne om, hvad corona konkret kommer til at betyde for omsætningen i den danske forretning. Han henviser dog til, at Carlsberg generelt har genetableret sin guidance for 2020.

"Men når man er i Carlsberg Danmark, hvor on-trade er en stor del af vores forretning, så forventer vi, at vi kommer til at sælge lidt mindre. Men der er meget, som vi ved, vi ikke ved, og derfor fokuserer vi på at hjælpe vores on trade kunder bedst muligt igennem denne situation," siger direktøren.

Carlsberg aflyser årets J-dag grundet corona 

I årevis har Carlsberg satset på specialøl – nu trækker corona i en anden retning 

Carlsberg genvinder tabt terræn i Rusland 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier