FødevareWatch

Amager Bryghus sætter blus under satsning: "Det er lidt som med telefonsex"

SERIE: Corona-pandemien får nu specialbryggeriet til at sætte gang i nye digitale tiltag efter ti år på markedet. Første skridt bliver ølsalg i cyberspace. Det er bedre end ingenting, men det slår ikke at mødes fysisk, mener direktør.

Det er endnu uvist præcis, hvordan sortimentet vil blive strikket sammen i den kommende webshop. Adm. direktør Morten Lundsbak har dog allerede ideer i støbeskeen. (Illustration / Sammensætningen er ikke en konkret produktkasse) Foto: PR / Amager Bryghus

Efter mere end 13 års drift – og sideløbende med introduktionen af smartphones, Facebook og Nemlig.com – er der forandringer på vej i Amager Bryghus' onlinetilstedeværelse.

Coronapandemien har nemlig sat skub i etableringen af en webshop, forklarer adm. direktør Morten Lundsbak.

"Vi har ikke haft det tidligere, men vi har også mange udenlandske kunder, som gerne vil drikke vores øl, men er blevet udfordret af grænserestriktioner og andre tiltag under corona. Derfor er det noget, som vi går i gang med nu," siger Morten Lundsbak og tilføjer, at man allerede har haft de indledende udviklingsmøder.

Vi taler trods alt 2020. Hvorfor har I ikke haft det før?

"Det er også lidt vildt," medgiver Morten Lundsbak og ler.

"Det er fordi, vi er nogle gamle, konservative mænd, som har haft rigeligt med bare at køre vores produktion – og fordi jeg egentligt også gerne ville lave en ølklub i den virkelige verden, hvor vi måske kan invitere medlemmerne indenfor, når vi har prominente bryggere på besøg eller lignende."

Del af den digitale bølge

Amager Bryghus er langt fra de eneste til at udforske mulighederne på nettet under covid-19-pandemien.

Undervejs har flere mindre bryggerier etableret online fredagsbarer, app-samarbejder og online ølsmagninger under corona, hvor også Royal Unibrew ad flere omgange er stemplet ind med virtuelle ølsmagninger.

Hos brancheorganisationen Bryggeriforeningen genkender man udviklingen på tværs af medlemmerne. Coronakrisen har nemlig "tvunget dem til at blive kreative i et omfang, der ikke var samme behov for før".

"En af deres salgskanaler var jo i en periode helt lukket ned i foråret, og nu er den så delvist lukket ned i salget til barer og cafeer med lukketiderne klokken 22.00," siger kommunikationschef hos Bryggeriforeningen, Louis Honoré, med henvisning til det nuværende lukkepåbud.

Det bliver spændende, hvordan puslespilsbrikkerne samler sig, når tingene falder lidt til ro igen.

Louis Honoré, kommunikationschef hos Bryggeriforeningen

"Derfor er de nødt til at komme af med øllen på en anden måde – eksempelvis ved digitale ølsmagninger, oprette webshops eller løbe dem på dørene, som i forvejen har en."

Han understreger, at et eventuelt øget onlinesalg langtfra kan kompensere direkte eller indirekte for det manglende salg til caféer, barer og restauranter.

Det positive ved udviklingen er dog, at en bred gruppe forbrugere formentlig får smagt noget øl, de ikke havde gjort før, bemærker han.

"Men det bliver spændende, hvordan puslespilsbrikkerne samler sig, når tingene falder lidt til ro igen," siger Louis Honoré.

Tror stadig forbrugerne foretrækker fysisk

I egne rækker har Amager Bryghus gennem krisen også været en del af den stigende digitale bølge.

Her har virksomheden flere gange indgået i samarbejder over bl.a. Facebook, hvor brygmestre fra hele verden har linet op, tegnet og fortalt om bryggeriernes forskellige bryg.

"Det får vi selvfølgelig noget ud af, fordi vi sælger noget øl, men hvis det ikke var for corona, tror jeg stadig, at 95 pct. af forbrugerne hellere ville gå til en fysisk ølsmagning, fordi det er federe," siger den adm. direktør.

Det er lidt som med telefonsex: Det er bedre end ingenting.

Morten Lundsbak, adm. direktør på Amager Bryghus

Omvendt har bryggeriet også været tvunget til at tænke mere digitalt, forklarer Lundsbak.

"Jeg vil meget hellere agere end reagere. Derfor har vi måttet tænkte; okay, hvis corona trækker ud og første kvartal bliver noget møg, så skal der noget andet til, for at vi skal holde skruen i vandet," siger han.

Mikrobryggeri indleder samarbejde med fest-app

"Det er en af de ting, som sker i krig og krisetid"

Hos det amagerkanske bryghus vil Morten Lundsbak ikke gisne om de endelige etableringsomkostninger på det kommende forretningsben. En del af sortimentet kommer dog til at omfatte smagekasser, som f.eks. en "IPA"-kasse og en "sort"-kasse, som vil slutte sig til bryggeriets eksisterende produkter.

Morten Lundsbak lægger dog ikke skjul på, at han hellere ville have gæsterne til at gå en tur på bryggeriet i Kastrup frem for smagninger på nettet.

De fysiske ølevents giver generelt andre muligheder for både at udbrede historien om øllen og smage på de forskellige øl på forskellige stadier i processen. Derfor er den digitale udgave også lidt en nødplan, konstaterer han.

"Det er lidt som med telefonsex: Det er bedre end ingenting," siger Morten Lundsbak.

"Men jeg tror ikke, at det bliver elimineret efter corona. De bedste ideer bliver tilbage – det er en af de ting, som sker i krig og krisetid."

Mikrobrygger satser på cyberspace efter børsdebut

Stor interesse får Royal Unibrew til at fortsætte virtuel ølsmagning

Mikrobryggerier trækker på nye taktikker i onlinesalg

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier