FødevareWatch

Frellsen vil levere kaffe til hjemmearbejdende danskere

Virksomhedernes kaffeløsninger er i øjeblikket til revision, og det er derfor tidspunktet til at slå til med nye løsninger, fortæller direktør for Frellsens kaffedivision.

Henrik Frellsen har siden 2007 været direktør for Frellsens kaffedivision. Foto: PR / Frellsen

Danskernes hjemmearbejde som følge af coronakrisen satte i foråret sit klare præg på salget i Frellsen Kaffe, der leverer til over 7000 virksomheder.

"Som leverandør af kaffeløsninger til arbejdspladser er vi selvfølgelig ikke glade for hjemmearbejde, og det var der desværre meget af i foråret og sommeren. Vi er ikke helt tilbage på samme niveau som før corona, men det går stille og roligt fremad," siger Henrik Frellsen

Han er bekymret for, at hjemmearbejde i fremtiden bliver mere normalt på det danske arbejdsmarked.

"Hvis det bliver mere acceptabelt at arbejde hjemmefra i fremtiden, vil det få betydning for vores kaffesalg," siger han.

Derfor vil Henrik Frellsen nu satse mere på at få kaffeløsningerne på arbejdspladser inkorporeret på hjemmearbejdspladserne. Det skal bl.a. ske ved at opfordre virksomhederne til at gøre gratis kaffe til et personalegode, som medarbejderne også kan få glæde af hjemmefra.

"Corona var et gok i nødden på kaffefronten, og vi skal nu ud og ramme folk på et tidspunkt, hvor de tager deres virksomheds kaffeløsning op til revision. Jeg tror, at der er mange virksomheder, der gerne vil påskønne deres medarbejderes loyalitet og give dem god kaffe med ved hjemmearbejde. Nogle virksomheder gør det allerede, men vi vil gerne sætte strøm til den idé," siger direktøren.

Foruden salg af kaffeløsninger og -maskiner er der også fokus på salg af te til virksomhedernes tedrikkere. Frellsen sælger 150-175 forskellige slags.

På dupperne i et presset marked

Et konkurrencepræget kaffemarked har over de seneneste år bl.a. været en medvirkende faktor til, at man i Frellsen har prioriteret et højt serviceniveau.

"Der er både de store som BKI, JDE, Merrild og Peter Larsen, og derudover en underskov af mindre kaffevirksomheder. Der er ca. 15-20 kaffeselskaber, der starter hvert år, og derfor skal vi også være oppe på dupperne. Vi bliver i høj grad åndet i nakken og skal holde os fremme med nye maskiner, sortimenter og bæredygtighed,” siger Henrik Frellsen.

Direktøren mærker derudover en forventning fra kunderne om, at bl.a. bæredygtighed skal mere i fokus. Det har ført til, at Frellsen i løbet af sommeren har udvidet virksomhedernes kaffeløsninger til at kunne tilbyde et kaffesystem med pant på kaffekopperne. Her er fidusen, at virksomhederne selv indsamler kopperne, og derefter afhenter Frellsens servicefolk dem og får det leveret til korrekt genbrug hos producenten.

"Vi er blevet mere dedikerede og klare i mælet omkring, hvad det er vi skal. Kunderne efterspørger bedre kaffe og går mere op i kaffeoplevelsen," siger Henrik Frellsen og fortsætter:

"Når vi sælger kaffe til vores kunder, er det ikke blot selve kaffen, men også serviceteknikere, chauffører og salgskonsulenter, der sikrer, at kaffen fungerer i hverdagen.”

Foruden kaffeløsningerne til virksomheder er ca. 14 pct. af Frellsens kaffesalg til eksport. Frellsen har også tidligere leveret private label-kaffe til den danske detailhandel men valgte at stoppe for ca. 10 år siden.

Frellsen gik ud af sidste år med et regnskab, hvor resultatet på bundlinjen var fordoblet til over 26 mio. kr. I et interview med FødevareWatch fortæller de to direktører, Henrik og Peter Frellsen, dog, at driftsresultatet forventes at blive mere end halveret i 2020 som følge af corona.

Kriseramt Frellsen smelter kaffe- og chokoladedivision sammen

Flødeboller fylder over halvdelen af chokoladesalget i Frellsen

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier