FødevareWatch

Mikkeller-grundlægger åbner for fremtidige frasalg

Efter et mangeårigt samarbejde med kapitalfonden Orkila Capital åbner Mikkel Borg Bjergsø for at sælge yderligere andele til kapitalfonden. "Det er da klart en mulighed," siger han – men understreger, at han vil sidde på aktiemajoriteten.

Foto: Mikkeller / Camilla Stephan

Med en fremtidsplan som indebærer flere åbninger, et angreb på det kinesiske marked og en ny rolle som kreativ direktør, åbner grundlægger og adm. direktør Mikkel Borg Bjergsø for yderligere frasalg til kapitalfonden Orkila Capital.

Det fortæller han til FødevareWatch.

"Det er da klart en mulighed," siger Mikkel Borg Bjergsø og understreger samtidig, at det vil være under forudsætning af, at han fortsat sidder på aktiemajoriteten i den danske ølkoncern.

"Og det vil jeg også gøre på sigt," siger han.

Interviewet finder sted inden, at det onsdag blev gjort klart, at Borg Bjergsø trækker sig fra stillingen som adm. direktør fra 1. november.

Her overlader Borg Bjergsø i stedet overlade posten til Kenneth Madsen og vil selv indtage en rolle som kreativ direktør – en model som også tidligere har været anvendt af lakridsiværksætteren Johan Bülow.

Meldingen kommer fire år efter kapitalfonden Orkila Capital i 2016 første gang købte sig ind i den danske ølkoncern. Dengang var det med en aktieandel på 20 pct., som i løbet af 2020 blev fulgt op med en yderligere investering på 100 mio. kr., som i dag giver kapitalfonden en samlet ejerandel på 30 pct.

Mikkeller vil være mere folkelig: "Jeg gider sgu ikke sidde og nørde altid"

Det helt rigtige tidspunkt

Kapitalfonden har sjældent udtalt sig offentligt om bevæggrundene for at investere i det danske ølbrand. I bogen Ølbrødre, som udkom i fjor, løftede fondens adm. direktør, Jesse du Bey, dog lidt af sløret for interessen i det danske ølbrand.

Grundlaget for investeringen bygger på en formodning om, at den coolness, som ifølge investoren omgærderer Mikkeller og Mikkel Borg Bjergsø, vil kunne udbredes til en langt større kundegruppe.

I bogen lægger investoren samtidig vægt på, at produktet har et enormt potentiale i kraft af at det henvender sig til et kundesegment af unge under 35 år, som om ca. fem år vil udgøre 70 pct. af købekraften i den vestlige verden.

Det er nu, at craftbeer for første gang har krydset grænsen til populærkultur.

Jesse du Bey, investor hos Orkila Capital

"Det er det helt rigtige tidspunkt (for at investere, red.), for det er nu, at craftbeer for første gang har krydset grænsen til populærkultur. Hvis du tænker over det, er der i de fleste brancher et tidspunkt, hvor noget går over og bliver af mere bred interesse for mennesker," siger Jesse du Bey i bogen og uddyber, at man dog gennem de seneste 10-15 år har set mad og berømte kokke vinde indpas i mainstreamkulturen.

"Det sker nu med craft beer, og Mikkel er den mest berømte blandt disse personer," konstaterer han i bogen.

Til trods for lidt opstartsvanskeligeheder, skulle samarbejdet mellem investoren og ølinnovatøren blevet væsentligt forbedret siden købet af de første andele i 2016. I en skriftlig kommentar støttede investorien også om Mikkel Borg Bjergsøs skifte til kreativ direktør.

Skiftet kommer ifølge Mikkel Borg Bjergnsø til at give mere tid til udviklingen af produkter og nye lokationer, som med hjælp fra Orkilas kapitalmuskler har spillet en vigtig rolle i Mikkellers vækstambitioner gennem de senere år. De selvsamme ambitioner har dog martret regnskaberne.

"Hvis man vil vækste, koster det nogle penge"

Vækstambitioner, omlægning af amerikanske salgskanaler og et angreb på det kinesiske marked har gennem flere år sat sine spor i Mikkellers regnskaber. Mens omsætningen og de samlede aktiver har været støt stigende, har virksomheden kontinuerligt tabt på bundlinjen.

2019 har indtil videre tegnet sig som året med det hidtil største underskud i koncernens historie med et minus på 30,1 mio. kr. – en tredobling af året før.

Udviklingen var ifølge formand Asbjørn Hangaard Joensen særligt bundet op i "endnu et stort investeringsår", hvor koncernen åbnede ti nye barer for andet år i træk.

"Hvis man vil vækste, koster det nogle penge — særligt, når man skal åbne steder," konstaterede han i et interview med FødevareWatch i forbindelse med regnskabet.

Mikkeller åbner for mere salg til detail

Mikkel Borg Bjergsø forlader posten som topchef

Én tidligere medarbejder blev Mikkellers nøgle til Kina

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier