FødevareWatch

AB Inbev overrasker positivt på både omsætning og indtjening

Verdens største bryggerikoncern er hårdt ramt af corona, men ikke så hårdt, som analytikerkorpset havde forventet forud for halvårsregnskabet.

Foto: PR/AB Inbev

Bryggerigiganten AB Inbev, der er konkurrent til Carlsberg, er kommet bedre ud af et svært andet kvartal end ventet, selv om coronapandemien ramte hårdt og førte til et stort fald i omsætningen. Den organiske volumen blev kraftigt forbedret, som kvartalet skred frem.

Den organiske vækst i det coronaramte kvartal landede på minus 17,7 pct., men det var en del bedre end frygtet, idet analytikerne ifølge Bloombergs estimater havde estimeret en negativ vækst på 23 pct.

Omsætningen endte på 10,29 mia. dollar, hvilket også var bedre end de 9,45 mia. dollar, der var ventet. I samme periode sidste år omsatte selskabet for 13,6 mia. dollar.

Den bedre omsætning end ventet giver også en positiv overraskelse på indtjeningen. Det justerede driftsresultat på EBITDA-niveau landede således på 3,41 mia. dollar mod ventede 3,07 mia. dollar.

Genåbningen på globalt plan kunne tydeligt ses i den organiske volumen, der i april gik 32,4 pct. tilbage, mens den i maj "kun" var nede med 21,4 pct. I juni så bryggeriet sågar en fremgang på 0,7 pct. i volumen.

- Vores ydeevne i andet kvartal var som forventet påvirket af covid-19-pandemien. Som kvartalet udviklede sig, så vi dog en betydelig forbedring i præstationen. Vi kom ud af perioden med en forstærket tillid til robustheden i vores forretning og det globale ølmarked, skriver Ab Inbev i regnskabet.

Fremgangen betød også, at AB Inbev - modsat første kvartal - kom ud af andet kvartal med et overskud på bundlinjen. Der er dog fortsat langt op til niveauet fra 2019.

Selskabet endte kvartalet med et resultat på 921 mio. dollar eller 0,46 dollar per aktie. I første kvartal så bryggeriet et underskud på 845 mio. dollar, eller hvad der svarede til et tab per aktie på 0,42 dollar.

Det betyder, at resultatet for første halvdel af året ender på 76 mio. dollar mod 4,74 mia. dollar i samme periode 2019.

30-årig dansk iværksætter angriber drikkegiganters nye slagmark

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier