FødevareWatch

Jyske Bank: Asien og Østeuropa kan blive en kæp i hjulet for Carlsbergs 2020

Problembarnet Østeuropa kan også i 2020 ventes at udfordre ølkoncernen fra Valby Bakke, mener analytiker fra Jyske Bank.

Foto: Thomas Borberg

Den danske bryggerigigant Carlsberg kan i sit regnskab for tredje kvartal notere sig, at problembarnet Østeuropa stadig fortjener den titel.

Samlet er der tale om et fint regnskab på indtjeningssiden, men store spørgsmål udestår. Det vurderer Carlsberg-analytiker hos Jyske Bank Henrik Hallengreen Laustsen.

"Generelt er det en lidt skuffende omsætning, men indtjeningen er som ventet. Det er grundlæggende den samme historie, hvor Asien gør det nogenlunde, og Østeuropa er problembarnet. Så er Vesteuropa noget bedre på indtjeningssiden, end både jeg og markedet havde forventet," siger han.

Samlet øgede Carlsberg i andet halvår 2019 sin omsætning med 4,4 pct. til 32,9 mia. kr. og driftsresultatet med 6,8 pct. til 5,3 mia. kr.

Den fremgang var i høj grad på trods af udviklingen i Østeuropa. Her øgede bryggeriet sin omsætning i andet halvår en smule, men driftsresultatet faldt med mere end en fjerdedel til 862 mia. kr.

"Carlsberg hævede i slutningen af 2018 og starten af 2019 sine priser i Østeuropa for at sende øgede omkostninger over på kunderne. Men det gjorde konkurrenterne ikke, så man tabte markedsandele. Det spøger stadigvæk, siger Henrik Hallengreen Laustsen.

Carlsberg har forsøgt at vinde markedsandele tilbage, og det koster på overskuddet.

Modsat Østeuropa kan Carlsberg i Vesteuropa give analytikere og aktionærer en positiv overraskelse. Da sommeren i 2018 var enormt solrig, var det ikke ventet, at sommer og efterår 2019 ville kunne følge trop.

Men omsætningen steg i andet halvår til 18,5 mia. kr., og driftsresultatet steg med mærkbare 16,1 pct. til 3,4 mia. kr.

"I år har været en normal sommer. Men det virker til, at Carlsberg har gjort mange ting rigtigt. Carlsberg er lykkedes med at øge omsætningen en smule, og så er de lykkedes med at sælge flere specialøl og premiumøl, hvor indtjeningen er højere. Og så har man lavet nogle effektiviseringer, der slår igennem, siger" Henrik Hallengreen Laustsen.

Skuer man ind i 2020, er der to åbne spørgsmål for Henrik Hallengreen Laustsen. Det første er, hvordan Rusland og Østeuropa vil udvikle sig oven på det tumultariske 2019.

Det andet er den evigt præsente coronavirus, der kan ramme forretningen i Asien. Den bidrog i andet halvår med tocifrede vækstrater i både omsætning og driftsresultat.

"Spørgsmålet er, hvor lang tid coronavirussen fortsætter, og hvor stor effekten vil være. Det handler primært om, hvordan forbrugeradfærden ændres. Umiddelbart ser man, at salget i barer og cafeer falder mærkbart, fordi folk bliver hjemme. Men salget i butikker er ok. Det er vigtigt, for det er særligt Asien, der skal drive væksten i salget for Carlsberg," siger han.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier