FødevareWatch

Sukkerfri sodavand sender Coca-Colas resultat i vejret

Coca-Cola har øget sit salg og overskud i 2019, hvor særligt de sukkerfri drikkevarer trækker op. (Opdateret)

Foto: BENOIT TESSIER/REUTERS / Ritzau Scanpix

Den amerikanske læskedrikgigant Coca-Cola voksede sig endnu større i 2019.

En palet af sodavand - herunder særligt Coca-Cola uden sukker - kildevand, te og kaffe trak salget i vejret.

Samlet endte Coca-Colas omsætning på 255,3 mia. kr. i 2019. Det er en fremgang på cirka 22 mia. kr. over det seneste år. Det viser Coca-Colas årsregnskab, der er offentliggjort torsdag.

Den amerikanske læskedrikkoncern fremhæver i regnskabet særligt den sukkerfri sodavand Coca-Cola Zero. Salget af mærket er vokset med en tocifret procentsats gennem 2019.

Derudover nævnes det nye produkt Coca-Cola Plus Coffee. Det er en blanding mellem kaffe og sukkerfri cola, som er blevet udbredt til 40 lande i verden.

Produktet er en del af Coca-Colas strategi om at sælge flere drikkevarer uden eller med et lavt indhold af sukker, da forbrugerne i stigende grad går væk fra de sukkerholdige drikke.

Det stigende salg gennem 2019 har også sendt Coca-Colas overskud i vejret.

Overskuddet endte i 2019 på knap 61 mia. kr. Det er en stigning på næsten 40 pct. i forhold til 2018.

For kvartalet kunne Coca-Cola fremvise en indtjening per aktie på 44 cent, hvilket var en lille fremgang fra 43 cent i samme kvartal sidste år og helt på linje med analytikernes estimat, ifølge Bloomberg News.

I fjerde kvartal voksede selskabets omsætning organisk med 7 pct.

For 2020 venter sodavandsproducenten en indtjening per aktie på 2,25 dollar. For 2020 venter Coca-Cola, at omsætningen vil vokse organisk med 5 pct. Her havde analytikerne sat næsen op efter en vækst på 5,21 pct.

Coca-Colas forretningsmodel er skruet sådan sammen, at opgaven med at brygge og tappe er lagt ud til lokale bryggerier.

I stedet tjener Coca-Cola penge på at sælge koncentrat og få procenter af salget, men slipper så for at have udgifter til produktion, distribution og salg. I Danmark har Coca-Cola et partnerskab med Carlsberg.

Coca-Cola aktien stiger med 1,8 pct. til 58,05 dollar i formarkedet.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier