FødevareWatch

Whisky er populært blandt stigende antal danske spiritusproducenter

På kort tid er antallet af danske destillerier og spiritusproducenter blevet fordoblet. Det er særligt de gyldne dråber whisky, som producenterne kaster sig over, skriver Børsen.

Foto: Joachim Ladefoged/MAG

Først var det mikrobryggerne, der piblede frem over alt i Danmark, men nu er turen kommet til destillerierne og produktionen af whisky, skriver Børsen.

Fra 2017 til 2018 er antallet destillerier og spiritusproducenter nemlig blevet fordoblet, viser en opgørelse fra brancheorganisationen for vin- og spiritusimportører VSOD. Og her er de gyldne whisky-dråber særligt populære, viser en rundspørge fra samme organisation, hvor over halvdelen af de 31 adspurgte har svaret, at de har whiskyproduktion.

Ifølge mediet findes den stigende interesse både hos ildsjæle i lille målestok og hos de helt store producenter som selskabet Stauning, der håber at kunne ramme op mod 900.000 liter om året inden for de næste fem år. Stauning startede sin produktion i byen Stauning tilbage i 2016, men måtte få år efter rykke til større lokaler.

"For os har udviklingen, siden vi startede, været skør, og det er sagt med underdrivelse. Vi startede udelukkende, fordi det skulle være sjovt og en hobby. I dag har vi fået ekstern investor og stort, nyt destilleri. Nogle gange niver jeg mig lidt i armen over det," siger Lasse Vesterby, der er adm. direktør for Stauning, til Børsen.

Det tog for alvor fart for selskabet, efter restauranten Noma i 2012 serverede Staunings whisky for sine gæster. I dag har de et samarbejde med britiske Diageo, der er blandt verdens største producenter af spiritus og øl, og som har investeret over 100 mio. kr. i et nyt destilleri til Stauning.

Diageo køber stor luns af kendt producent af alkoholfri spiritus

Forskere producerer strålingsfri Tjernobyl-vodka

Dekoreret whisky-producent oplever enorm efterspørgsel: "Udbuddet begrænser os"

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier