FødevareWatch

Verdens største bryggerikoncern kigger på ølalternativer

En markant tilbagegang i særligt det amerikanske forbrug af øl får AB Inbev til at kigge i helt nye retninger inden- og udenfor kategorien øl.

Foto: PR

Tag begrebet convenience og blandt det med lysten til en god drink, og man står tilbage med noget, som kan udgøre en del af fremtiden i verdens største bryggerikoncern AB Inbev.

Til Financial Times fortæller Michel Doukeris, der er ansvarlig for AB Inbev i USA, at ventureselskabet Drinkworks, som man har sammen med Keurig Dr Pepper, udgør den største enkeltmulighed uden for ølkategorien.

I Drinkworks har man fremstillet en maskine, hvor man lig på en espressomaskine, kan trykke sit valg af drink ind, og så klarer maskinen blandingsforholdet og opskænkningen. Maskinen koster 400 dollar, og så køber man kapsler til for 4 dollar.

Udover drinks har Michel Doukeris også et godt øje til udviklingen af nye lavkalorieøl, og særlige øl henvendt til kvinder.

"Vi skal vinde forbrugerne tilbage, og måske igen vende volumenstrenden," siger han med henvisning til det samlede globale ølsalg, der i 2018 gik tilbage med 1,8 pct.

På en investordag i New York oplyste AB Inbev, at man har som målsætning, at øge den del, der ikke har med øl at gøre til 1 mia. dollar. Samlet omsatte koncernen sidste år for 54,6 mia. dollar.

Carlsbergs storkonkurrent indtager Danmark med ny øl – og flere er på vej

EU-kandidater vil indføre fælles pantsystem

EU mistænker franske detailkoncerner for karteldannelse

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier