FødevareWatch

Forbrugerne kræver mindre plastik fra Carlsberg

Carlsbergs initiativ med plastikfri emballage imødekommer et stigende antal miljøbevidste forbrugere, mener ekspert i forbrugeradfærd.

Foto: Carlsberg

I bæredygtighedens navn siger bryggeriet Carlsberg farvel til den velkendte udgave af Six Pack'en - den med de seks dåsebajere, der er emballeret i plastik eller holdt sammen med plastikringe i toppen. På gadeplan i Aarhus præsenterede bryggeriet fredag afløseren, den næsten plastikfri Snap Pack, der nu og de kommende uger bliver kørt ud i butikkerne.

Det skriver avisen Danmark.

I stedet for plastikemballagen holdes dåserne nu sammen af oliebaseret, nedbrydeligt lim. Dermed sparer Carlsberg på årsbasis 150 tons plastik alene i Danmark.

Når den nye emballering er totalt udbredt i bryggeriets 160 aftagerlande verden over det 1200 tons plastik om året, som forsvinder, svarende til 60 million plastik-indkøbsposer.

"Det er en udvikling store virksomheder som for eksempel os skal tage bestik af og tage ansvar for," siger Jeppe Boel, marketing manager i Carlsberg til avisen Danmark.

Han erkender dog, at initiativet også er affødt af, at det er det, forbrugerne efterspørger i deres dagligvarehandel:

"Selvfølgelig spiller det ind. Det er et forbrugerkrav, der er ved at eksplodere, og følger vi det ikke, er vi ude af markedet om ti år," siger Jeppe Boel.

Ifølge en Carlsbergs egen markedsundersøgelse finder 99 procent af forbrugerne det vigtigt eller meget vigtigt at begrænse mængden af plastik i naturen.

Det billede genkender John Thøgersen, professor ved Aarhus Universitet med ekspertise i blandt andet forbrugeradfærd.

"Carlsbergs beslutning er helt klart en del af en markant trend, vi har set med voksende styrke de seneste år. Det lægger sig i forlængelse af andre eksempler, vi kender. Medierne har længe været fyldt med reportager og billeder fra totalt plastikforurenede havområder, og vi har set dramatiske billeder af døde havdyr med maverne fyldt med plastik. Det har skabt en opmærksomhed hos såvel forbrugere, virksomhedsledere som politikere," siger John Thøgersen til avisen Danmark.

Flere af den slags initiativer vil givetvis komme til, vurderer han, men det afhænger meget af opmærksomhedsgraden.

"Men når det handler om plastik, er problemet så stort, at det ikke forsvinder af sig selv, tværtimod. Så opmærksomheden vil nok være der et godt stykke tid," siger John Thøgersen.

(Denne artikel er en tophistorie skrevet og udgivet af Avisen Danmark videredistribueret af Ritzau.)

Carlsberg fjerner plastik fra dåseøl for at mindske affald 

"Jeg lever efter reglen om at forsøge at forstå, før jeg forsøger at blive forstået"

Carlsberg-chef: "Vi kan fordoble andelen af alkoholfrie øl hos os inden 2022"

Carlsberg-chef melder klar til at kigge efter opkøb 

Mere fra FødevareWatch

Maltdirektør efter værste år i årtier: "Det er meget ubehageligt"

Udfordringerne har aldrig været større i Sophus Fuglsang Export-Maltfabriks over hundredårige lange virke, som i det seneste år. Det nye regnskab viser største dyk på bundlinjen i topchefens hukommelse. Virksomheden er dog godt polstret, forsikrer han, men han frygter den usikkerhed, som energikrisen lige nu medfører.

Miljøminister klar til stramme krav til klimadokumentation

Mens EU er på vej med krav om satellit- og GPS-dokumentation på en række fødevarer, der skal mindske afskovning, er regeringen nu allerede klar til at gå endnu længere. Om få år kan man forhåbentlig også knytte krav til påvirkning af andre økosystemer, siger Lea Wermelin (S) til FødevareWatch.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier