FødevareWatch

Heineken køber stor bid af Kinas største bryggeri

For 19,9 mia. kr. har den hollandske Carlsberg-konkurrent sat sig på 40 pct. af aktierne i selskabet bag det bryggeri, der producerer verdens mest solgt ølmærke, Snow.

Foto: Mark Lennihan/AP/Ritzau/arkiv

OPDATERET KL. 7.30 OG KL. 8.10. Det fremgik tidligere, at Heineken købte op i China Resources Beer Holdings. Opkøbet er foretaget i selskabet CRH Beer, der ejer 51,67 pct. af China Resources Beer Holdings.

Det hollandske bryggeri og Carlsberg-konkurrent Heineken har købt 40 pct. af CRH Beer, der ejer 51,67 pct. af Kinas største bryggerigruppe - China Resources Beer Holdings.

China Resources Beer Holdings producerer verdens mest solgte ølmærke, Snow. Dermed kommer Heineken til at eje godt 20 pct. Det oplyser bryggeriet.

Prisen er 24,4 mia. hongkong-dollar (19,9 mia. kr.).

Med købet gør Heineken for alvor sit indtog på verdens største ølmarked, Kina. Heineken var ikke rigtigt repræsenteret i Kina før, hvor markedsandelen ifølge Euromonitor i 2017 var 0,5 pct., mens AB Inbev havde en andel på 16,1 pct., skriver Bloomberg News. Ifølge samme opgørelse har China Resources en andel på 26,1 pct. Carlsbergs markedsandel fremgår ikke af opgørelsen.

I marts oplyste Carlsberg til Ritzau Finans, at bryggeriet havde en markedsandel i hele Kina på 6 pct., men at den i Vestkina var på 59 pct. Carlsberg ejer 25 bryggerier i landet, og i mængder blev Kina sidste år bryggeriets største enkeltmarked.

Indregnes Heinekens markedsandel pro rata (40 pct. af China Resources) efter købet, rykker det hollandske bryggeri op på en markedsandel på 11 pct. og rykker dermed forbi Carlsberg.

Ifølge aftalen vil Heinekens eksisterende kinesiske forretning blive lagt ind i China Resources, og hollænderne vil give China Resources' licens til sine mærker.

China Resources vil desuden købe aktier i Heineken for 538 mio. dollar (3,5 mia.kr.), og Heineken vil derudover gøre sine distributionskanaler i hele verden tilgængelige for China Resources-mærker.

Carlsberg har ingen kommentar til Heinekens opkøb i Kina.

"Vi kommenterer aldrig på konkurrenter, men Carlsberg bliver ved med at se meget stærke resultater i Kina, og vi er 100 pct. fokuseret på at levere på vores strategiske prioriteter," siger pressechef Kasper Elbjørn til Ritzau Finans.

Ny tilgang til det store marked

Tilbage i marts var historien om Heineken og Kina en lidt anden, da hollænderne ifølge Reuters overvejede at sælge sin egen kinesiske forretning til China Resources Beer. Ifølge nyhedsbureauet ville salget af det forholdsvis lille hollandske selskab i Kina kunne have indbragt 1 mia. dollars.

Fra Reuters' anonyme kilder hed det, at handlen mellem China Resorces Beer og Heineken skulle inkludere tre bryggerier i provinserne Guangdong, Hainan og Zhejiang og dertil Heinekens distributionsaktiviteter og Heinekens mærker i Kina.

Heineken sælger ifølge Reuters i dag sine premium pilsner-mærker – Heineken, Tiger og Sol – i Kina sammen med lokale billigere mærker som Anchor og Hainan.

Carlsberg-konkurrent overvejer salg af kinesisk forretning

Analyse: Carlsberg som medejer af Tsingtao? Aldrig i livet!

Heineken sænker forventningerne til driften trods stor vækst

Øldrikkeriet rasler ned i USA

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier