FødevareWatch

Arla indgår 21 år lang aftale med Starbucks

Mejerikoncernen og den amerikanske kaffekæmpe har indgået en meget lang strategisk aftale, som opfølgning på de seneste syv års samarbejde. Aftalen giver Arla licens til fortsat at fremstille, distribuere og markedsføre en række Starbucks-produkter i Mellemøsten, Afrika og Europa.

Foto: starbucks

Der er langsigtede aftaler, og så er der de virkelig langsigtede aftaler.

Arla Foods har i en meddelelse netop meddelt, at det er lykkedes at underskrive en aftale med den amerikanske Starbucks-kaffekoncern, der løber i hele 21 år.

Aftalen kommer på plads i kølvandet på de seneste syv års samarbejde de to virksomheder imellem, og den sikrer Arla Foods licens til at fremstille, distrubere og markedsføre Starbucks' mælkebaserede drikkekaffe (RTD-kaffe, red.) i hele EMEA-regionen, der omfatter Europa, Mellemøsten og Afrika.

"Partnerskabet kombinerer Arlas omfattende erfaring med fremstilling af mejeridrikke og vores udbredte distributionsnetværk med Starbucks' unikke kaffeekspertise. Forbrugerne i EMEA-regionen har hilst den gode smag og kvalitet af drikkevarerne velkommen, og vi er fortsat engagerede i at arbejde tæt sammen med Starbucks om at udvikle og skabe vækst i kategorien fremover," udtaler Hanne Søndergaard, Executive Vice President og kommerciel marketingchef i Arla Foods.

Hun siger videre om ambitionerne med samarbejdet, som blandt andet sikrer masser af arbejde på Cocio-fabrikken i Esbjerg, hvor Starbucks-produkterne bliver fremstillet:

"Det er vores ambition at være en førende leverandør af mælkebaserede drikkevarer i Nordeuropa, Mellemøsten, Asien og Nordafrika i 2020, og den nye strategiske licensaftale med Starbucks er afgørende for at opnå dette mål."

Starbucks og Arla Foods har siden 2010 arbedet sammen. Arla har som licenspartner fremstillet, distribueret og markedsført mælkebaserede RTD-kaffedrikke til supermarkeder og dagligvarebutikker i EMEA-regionen. Siden Starbucks valgte Arla Foods som licenspartner i 2010, er RTD-forretningen hos amerikanerne vokset med gennemsnitligt 40 pct. hvert år, skriver Arla i meddelelsen.

I år har Arla Starbucks-drikkevarer i 38 lande på tværs af EMEA-regionen, og mejerikoncernen forventer at sælge mere end 110 millioner enheder om året.

"Den nye licensaftale viser, at vi er engagerede i at fortsætte vores samarbejde om at udvikle forretningen inden for RTD-sektoren, og vi er stolte af at arbejde sammen med Arla Foods," udtler Duncan Moir, Vice President for Channel Development and Foodservice i Starbucks EMEA.

Øget eksport giver Cocio nyt rekordresultat

Cocio har fået adgang til 75 mio indiske biografgæster

Starbucks viser muskler med rekordstor handel i Kina

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier