FødevareWatch

AB Inbev slår analytikernes forventninger

Verdens største bryggerikoncern kom positivt ud af 2017 og kigger nu ind i 2018 med forventninger om ny stærk vækst.

Foto: Kirsty Wigglesworth/AP/POLFOTO/arkiv

(Opdateret kl. 8.05 med solgte ølmængder)

Bryggerigiganten AB Inbev fik i fjerde kvartal 2017 nogle bedre resultater, end analytikerne ifølge Bloomberg News havde ventet.

Det justerede resultat per aktie landede på 1,04 dollar mod ventet 1,02 dollar, væksten på EBITDA-niveau var på 21 pct. mod estimerede 16 pct., og den organiske omsætning steg med 8,2 pct. mod ventet 5,3 pct.

I kvartalet endte omsætningen på 14,6 mia. dollar med de ventede 14,3 mia. dollar ifølge et estimat fra Bloomberg.

Budweiser, Stella og Corona vokser

Koncernens tre hovedmærker - Budweiser, Stella Artois og Corona - voksede 17,8 pct. i fjerde kvartal og knap 10 pct. for året.

De samlede solgte mængder steg 0,2 pct. for året med en vækst på 0,6 pct. for ølmærkerne og et fald på 3,1 pct. på "non beer". I fjerde kvartal steg de samlede mængder med 1,6 pct. fordelt med en vækst på øl på 2,3 pct. og et fald på 3,6 pct. for "non beer".

"Der er volatilitet på nogle af vores nøglemarkeder, men vi venter at præstere en stærk omsætning og EBITDA-vækst for hele 2018," fremgår det af regnskabet for 2017, der er offentliggjort torsdag morgen.

På de markeder, hvor AB Inbev konkurrerer mest direkte med Carlsberg - Europa og Kina, var udviklingen blandet.

I Vesteuropa klarede AB Inbev sig godt med en vækst på toplinjen på høje encifrede procentsatser, og der blev vundet markedsandele på størstedelen af koncernens markeder, skriver bryggerigiganten. I Storbritannien var væksten på toplinjen tocifret i procenter, hvilket skyldes stærk vækst i koncernens tre hovedmærker, oplyses det i regnskabet.

I Østeuropa faldt omsætningen med lave encifrede procentsatser, hvilket forklares med effekten fra forbuddet mod salg af øl i store plastflasker i Rusland. Men de globale premiummærker klarede sig pænt.

I Kina steg omsætningen med 7,3 pct. for hele året. Fortsat premiumificering tegnede sig for 6,2 procentpoint af væksten, mens volumenvæksten forklarede 1,1 pct.point. Markedsandelen steg.

AB Inbev, som har hovedkontor i belgiske Leuven, fusionerede i 2016 med konkurrenten Sabmiller i en gigantisk fusion og er verdens største bryggerikoncern foran Heineken og Carlsberg.

Budweiser erstatter Carlsberg som sponsor af det engelske landshold

Verdens største bryggerikoncern satser på specialøl i Kina

Efter oprydning og slankekur: Carlsberg-boss er klar til milliardopkøb

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier