FødevareWatch

Sydbank-analytiker: De store bryggerier kører samme strategi

Carlsberg og Heineken kører overordnet den samme strategi og forsøger at balancere salget hen imod de dyrere premium brands, vurderer analytiker.

Morten Imsgard, senioraktieanalytiker i Sydbank. Foto: Sydbank PR

Den hollandske bryggerikæmpe og konkurrent til danske Carlsberg, Heineken, har offentliggjort regnskabet for hele sidste år. Her kunne ølproducenten notere sig, at væksten og volumen faldt en smule.

Til gengæld havde det hollandske selskab held med at tappe flere indtjeningskroner ud af øllet. Det justerede driftsoverskud for hele side år blev 3,76 mio. kr. mod de 3,75 mio. kr., som analytikerne ifølge Bloomberg News havde ventet.

"Helt overordnet set, så kører Carlsberg og Heineken den samme strategi og forsøger at balancere salget hen imod de dyrere premium brands. Det har Heineken gjort længere tid end Carlsberg, og det har de stor succes med," siger senioraktieanalytiker i Sydbank Morten Imsgard.

Heineken kunne glæde sig over vækst i alle bryggeriets regioner, hvor der især er fremgang i Afrika, Mellemøsten og Østeuropa.

Og netop i Østeuropa og nærmere bestemt Rusland, har det danske bryggeri måske været for fokuseret på værdisiden og dermed blevet presset på volumen, vurderer Morten Imsgard.

"Det springer jo i øjnene, at Carlsbergs russiske forretning synes at være ude af balance i øjeblikket. Der klarer Heineken sig til gengæld godt lige nu. Det kan være et udtryk for, at man i Rusland har en markedsleder i Carlsberg, som måske har lagt strategien en smule skævt, og så er det nemmere for de andre at stjæle. Og det er selvfølgelig premium brands også de lokale økonomiprodukter," siger han.

Formel 1 og Champions League

Morten Imsgard mener, at det er nemmere at være udfordrer i Rusland og forsøge at tage markedsandele, mens Carlsberg forsøger at hæve priserne.

"Carlsberg bliver jo nødt til at formulere en eller anden form for fornuft og give de andre en chance for at følge med på prisstigningerne. Det vil være til glæde for alle, men det er ikke lykkedes i 2017. Det har Heineken udnyttet og taget markedsandele."

Ifølge Morten Imsgaard følger de store internationale bryggerier stort set den samme strategi. De vil gerne have folk til at købe de dyre og kendte premium brands, sælge flere alkoholfri øl og så sælge flere øl fra små og lokale bryggerier, som de opkøber eller indgår samarbejder med.

"Strategien synes jo nærmest at være ens for alle de store bryggerier, og det er den samme dagsorden. Så det bliver de bryggerier, der er bedst til at styre deres omkostninger for slået deres brands fast i markedet, der kommer til at vinde det her," siger Morten Imsgard.

Ifølge Morten Imsgard står Heineken stærkt i forhold til Carlsberg i øjeblikket, da man har kørt den strategi i længst tid. Han peger specifikt på markedsføringen af øl-mærket, der både sponsorer Formel 1 og Champions League.

Heinekens vækst og volumen skuffer en smule

Efter oprydning og slankekur: Carlsberg-boss er klar til milliardopkøb

Carlsberg-topchef: Vi leverede stærke resultater i 2017

Forsiden lige nu

Kompromisløs chokolademager: "Det er rigtig dyrt at sige nej"

Otte år med underskud har trukket grimme spor gennem regnskaberne hos chokoladeforretningen Oialla. Først nu begynder adm. direktør Rasmus Bo Bojesen at høste frugterne af sliddet med at sige nej til de kunder, der ikke har villet betale prisen for hans superchokolade.

Her er alle årets danske michelinstjerner

Der er i dag blevet uddelt michelinstjerne til de danske restauranter, og Danmark kan nu bryste sig af at have 26 michelinrestauranter med i alt 31 stjerner. Se alle de danske michelinstjerner her.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier